Het aantal snelheidsboetes is in de eerste zes maanden van 2022 gevoelig gestegen. In die periode werden meer dan 3 miljoen snelheidsovertredingen vastgesteld, een record. De Vlaming loopt het vaakst tegen de lamp. “Maar dat betekent uiteraard niet dat de geïnde boetes in dezelfde mate naar Vlaanderen terugvloeien”, zegt Vlaams Belang-Kamerlid Wouter Vermeersch.
In de eerste zes maanden van 2022 werden meer dan 3 miljoen boetes voor te snel rijden uitgeschreven, een record. Dat blijkt uit cijfers van de federale politie die De Tijd analyseerde. In de eerste helft van 2021 waren dat er maar 2,3 miljoen. Het aantal overtredingen ligt bijna dubbel zo hoog als vijf jaar geleden.
Vlaanderen
De toename van het aantal snelheidsboetes is sterker in Vlaanderen dan in de andere regio’s. In de eerste helft van 2022 werden in het Vlaams Gewest per 100.000 inwoners bijna 34.000 snelheidsovertredingen vastgesteld. Dat is een stijging met 35 procent in vergelijking met de eerste zes maanden van 2021.In Wallonië en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest gaat het om respectievelijk 18.500 en 14.800 overtredingen per 100.000 inwoners.
Hoe het geld terugvloeit naar de gewesten en hoe het geld uit het federaal boetefonds wordt verdeeld, is volgens Vlaams Belang-Kamerlid Wouter Vermeersch “een nest waar een kat haar jongen niet in terugvindt”. “En dat maakt het systeem vatbaar voor kritiek”, zegt hij.
De Tijd voerde ook een diepere analyse uit van de verkeersstatistieken. Daaruit blijkt dat de Antwerpenaar het vaakst betrapt wordt op te snel rijden. Per 100.000 inwoners bedroeg het aantal snelheidsovertredingen in de provincie ruim 41.500. In de provincie Luik is dat een kwart minder.
(Lees verder onder het artikel.)
Trajectcontroles
De geografische verschillen kunnen deels worden verklaard door het aantal trajectcontroles. Ruim 80 procent, of 155 van de 186 actieve trajectcontroles in België, bevindt zich in Vlaanderen. Dat blijkt uit cijfers die minister van Binnenlandse Zaken Annelies Verlinden (cd&v) vorig jaar in de Kamer deelde. In Wallonië zijn dat er slechts 25. Dit jaar komen er in België nog eens 235 trajectcontroles bij, waarvan 172 in Vlaanderen. Dat brengt het totaal op 422.
Vermeersch wijst erop dat ook de grote meerderheid van de snelheidsmeters en de ANPR-camera’s, respectievelijk 75 en 93 procent, in het Vlaams Gewest staan. “Maar dat betekent uiteraard niet dat de geïnde boetes in dezelfde mate naar Vlaanderen terugvloeien”, zegt hij. “Integendeel, de voorbije jaren was dat 45 procent van de onmiddellijke inningen. Opvallend is ook dat de FOD Mobiliteit amper iets uit de grote federale pot krijgt, te weten 0,1 procent van de inningen.”
“In België iedereen gelijk voor de wet” wordt ook hier weer eens weerlegd.
Obscure transfer. De zoveelste !
Vroeger lagen de marges veel hoger, dan is het niet verwonderlijk dat de overtredingen stijgen hé. En dan nog het verschil met de walen waar er amper kontrole zijn met hoogst waarschijnlijk hogere marges.
Op alle mogelijke manieren worden de Vlamingen financieel uitgeperst om het wanbeleid en profitariaat van de Walen te onderhouden. Met dank aan de Vlaamse (sic ) politici die dit al decennia toelaten.
Vlamingen het blijven colloborateurs!
Twee soorten vlaggen in Vlaanderen, een gele met een zwarte leeuw en een gele met een zwarte ezel.
De zoveelste variant geldtransfer van Vlaanderen naar Bruxellistan en de Derde Wereld over de taalgrens ! Dus wanneer wordt nu eindelijk onze “Vlaanderen Vrijstaat” geboren om het tricolore profitariaat op Vlaams zweet eens en voor altijd te neutraliseren ?
Alleszins geen Belgische “Vlaamse”(sic) Leeuw, zo’n tricolore gedrocht in plaats van authentieke Zwart-Gele .