Het online multiplayerspel World of Warcraft is niet meer beschikbaar in China. Het spel verdwijnt van de servers na mislukte licentie-onderhandelingen tussen de Chinese partner NetEase en het Amerikaanse Blizzard Entertainment. Miljoenen gamers verliezen er de toegang tot het beroemde spel.
Dinsdag stopten de diensten van het spel in China, waarmee na 20 jaar een einde komt aan het bestaan van World of Warcraft in China. World of Warcraft, ook bekend als “WoW”, is een enorm populair online multiplayer-spel waarmee gebruikers monsters kunnen bestrijden en door expedities kunnen reizen in de middeleeuwse wereld van Azeroth.
Het verdwijnen van het spel in China zorgt voor onvrede bij heel wat online spelers. Het is het gevold van een bitter geschil tussen Blizzard, een onderdeel van Activision Blizzard (ATVI) en NetEase. Buitenlandse uitgevers moeten samenwerken met lokale partners om videogames in China aan te bieden. Afgelopen november kondigden Blizzard en NetEase echter aan dat ze licentieovereenkomsten die deze maand zouden aflopen, niet zouden verlengen. Beide bedrijven werkten al sinds 2008 samen.
Emotioneel
Die deals hadden betrekking op de publicatie van verschillende populaire Blizzard-titels op het vasteland van China, waaronder World of Warcraft, Hearthstone en Diablo III. In afzonderlijke verklaringen destijds zeiden beide partijen dat ze geen nieuwe overeenkomst over belangrijke voorwaarden konden bereiken, zonder verdere details te geven. Blizzard zei recent nog dat het probeerde de huidige overeenkomst minstens met 6 maanden te verlengen. Het Amerikaanse bedrijf zei dat het een beroep had gedaan op NetEase om fans ononderbroken te laten spelen, “op basis van onze persoonlijke gevoelens als gamers en de frustratie die Chinese spelers ons hebben geuit”.
Het Chinese bedrijf ging echter niet akkoord. Het beschuldigde Blizzard ervan een “schandalig en ongepast voorstel” te hebben gedaan. Blizzard zou ook achter hun rug gezocht hebben naar andere Chinese partners. Beide partijen leken erg geëmotioneerd door de breuk. De voorzitter van NetEase Games verklaarde hoe hij was opgegroeid met Blizzard-games in China. Activision Blizzard zei dan weer dat het verder zocht naar Chinese partners om de iconische franchises te hervatten.
De breuk is opvallend omdat Blizzard in het verleden ver meeging in Chinese eisen voor censuur. Het bedrijf strafte zelfs een speler uit Hong Kong die sympathie voor de protesten in zijn land uitte. Finaal leverde dat niet de goede wil op die Blizzard verwachtte terug te krijgen.
Lees ook: