Vlaams Parlement moet symbolische schadevergoeding betalen aan Sihame El Kaouakibi

El Kaouakibi vroeg parlementaire medewerkers aan maar kreeg ze eerst niet. Photonews

Uncategorized

Schrapt ook Vlaanderen godsdienst en zedenleer in gemeenschapsonderwijs?

Wannes Neukermans

Lessen godsdienst en zedenleer zouden in Franstalig België gradueel kunnen verdwijnen uit het lessenrooster. Leerlingen zouden vanaf 2024 de keuze hebben tussen godsdienst, zedenleer en lesuren filosofie en burgerschap. Dat staat in een oriëntatienota waarover de regering van de Franse gemeenschap het overleg is opgestart. Voor Open Vld-parlementslid Maurits Vande Reyde moet dat ook in Vlaanderen gebeuren.

Het kabinet van minister van Onderwijs Caroline Désir (PS) heeft drie opties die betrekking hebben op het gemeenschapsonderwijs van de Franse gemeenschap en het gemeentelijk onderwijs (basis en secundair). Ten eerste is er de volledige afschaffing van de lessen godsdienst en zedenleer met in de plaats twee uur filosofie en burgerschap. Religie hoort niet op school thuis en kan iedereen in zijn vrije tijd beleven, is de redenering.

Oriëntatienota

Een tweede piste is twee uur filosofie en burgerschap, aangevuld met ofwel een extra uur van datzelfde vak, ofwel een uur godsdienst of zedenleer. De derde piste bestaat uit twee uur filosofie en burgerschap voor iedereen, met een optioneel extra uur godsdienst en zedenleer. De Franse gemeenschapsregering verkiest volgens Le Soir die laatste optie.

Het gaat hier om een oriëntatienota die enkel betrekking heeft op scholen in het gemeenschapsonderwijs. Schoolgangers van het katholieke net blijven twee uur godsdienst krijgen. Hun ‘burgerschap’ wordt in andere vakken meegegeven.

Vlaanderen

In Vlaanderen moeten scholen van het gemeenschapsonderwijs, stedelijke, gemeentelijke en provinciale scholen allemaal de keuze aanbieden tussen de erkende godsdiensten: de katholieke, de orthodoxe, de protestantse, de anglicaanse, de joodse en de islamitische godsdienst. Daarnaast moeten die scholen niet-confessionele zedenleer aanbieden, een vak dat niet op godsdienst gebaseerd is. Scholen in het vrije onderwijs zijn verplicht om morele en/of religieuze opvoeding aan te bieden. Confessionele scholen (joodse, katholieke) bieden meestal één godsdienst aan.

Maurits Vande Reyde (OpenVLD)

Vlaams Parlementslid Maurits Vande Reyde oppert op Twitter om ook in Vlaanderen het systeem aan te passen. “Afzonderlijke lessen voor elke religie kosten in Vlaanderen meer dan 300 miljoen euro. Waanzin”, volgens hem. “Wat in Wallonië kan, moet ook bij ons lukken.”

Vanaf volgend schooljaar start een vrije basisschool in Sint-Martens-Latem met het vak maatschappelijke vorming, in plaats van zedenleer en levensbeschouwing. Het kabinet van Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) reageerde positief op het initiatief. “Een vrije school moet volgens de grondwet morele of religieuze opvoeding aanbieden. Dat blijft ze op deze manier doen.”

Lees ook:

https://redactie.palnws.be/2022/05/geen-godsdienst-maar-maatschappelijke-vorming-in-basisschool-sint-martens-latem/

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief




Wannes Neukermans (1999) volgt de Vlaamse en nationale politiek op de voet, met een uitgesproken belangstelling voor communautaire thema's.

9 gedachten over “Schrapt ook Vlaanderen godsdienst en zedenleer in gemeenschapsonderwijs?”

  1. Geen enkele indoctrinatie in de scholen voor DOOD beschouwelijkheden, alle sekten krijgen in dit land ondanks de scheiding van kerk en staat elk jaar 1 miljard €, voor wat? Omdat ze massamoorden en pedofilie en hypocrisie gepleegd hebben? Zoals de koran gesubsidieerd oproept in 2/24 om de ongelovigen te doden en ze doen het nog ook. Pink Floyd The Wall.

  2. Ik zou de politieke klasse aanraden het lange stuk te lezen in Tijdschrift voor Onderwijsrecht en Onderwijsbeleid (TORB, juli-augustus 2003) waarin drie auteurs-filosofen, onder wie ik zelf, pleitten, en nog steeds pleiten, voor filosoferen in onderwijs, met nadruk op het werkwoord, en dus niet zozeer op de filosofie (dat kan later). We goten ons voorstel in een resolutie en die werd unaniem goedgekeurd door het Vlaams Parlement. Men hoeft het warm water echt niet meer uit te vinden.

  3. Spiritualiteit is TE belangrijk om als les geschrapt te worden ! Of zouden kinderen enkel dienen opgeleid te worden om optimaal later als kritiekloze loonslaven te kunnen fungeren tot meerdere eer en glorie der Heilige Koe Pecunia grazend op de wei van het Grootkapitaal ?

  4. Niet van die oersaaie wiskunde die later voor de meesten toch zelden of nooit professioneel nodig zal zijn ; “sinus, cosinus, appelsinus, sinusitis” en soortgelijke ballast; zoals dat gebewijs in “Meetkunde”. Ze vertrekken daar van een onbewezen gegeven, een dogma, “axioma” genaamd in de Meetkundige Kerk ; “een rechte lijn is de kortste afstand tussen 2 punten”
    Van dat onbewezen standpunt dat in de lucht bengelt, ongeschraagd door enigerlei ‘bewijs”, valt al het vervolg wel te bewijzen, raar maar waar, nog inconsekwenter kan niet !

Plaats een reactie

Delen