De voorzitster van de Duitse partij Die Linke, Janine Wissler, eist de afschaffing van huiswerk voor leerlingen. Huiswerk verdiept volgens haar de kloof binnen de maatschappij, schrijft ze in een vrije tribune in het Duitse dagblad Tagesspiegel. Dat zit zo: “De stress bij het dagelijkse huiswerk vergiftigt het familiale leven, en betekent discussie in de familie, overbelasting, tranen en lokt agressie uit.”
Ook ouders zouden door de afschaffing van huiswerk van veel zorgen worden ontlast. Want steeds is er die “onnodige last van het huiswerk”. Daarvan “kan men ze dus verlossen door het huiswerk af te schaffen en daardoor zal veel spanning uit de families worden weggenomen”. Want “het uitbesteden van schoolse opdrachten naar de familiale sfeer is iets dat de kloof binnen de maatschappij nog verdiept”, schrijft Wissler.
Als bewijs legt ze het thuisonderwijs tijdens de maandenlange schoolsluitingen in volle coronapandemie op tafel. Tijdens die periode hebben veel kinderen slechts weinig of geen les meer gekregen of gevolgd. Toch besluit ze hieruit: “Het onderwijsniveau van de ouders mag niet beslissend zijn voor het resultaat van schoolinspanningen.”
Hervormingen
Volgens Wissler zijn er dringend tal van onderwijshervormingen nodig. Die kunnen echter niet onmiddellijk in beleid worden omgezet, omdat de opleiding van leraars nu eenmaal jarenlang verwaarloosd werd en “ook veel schoolgebouwen er afgeleefd en zorgelijk bij liggen”.
Dit heeft natuurlijk absoluut niets te maken met de achterstand van onze kansenparels in het Duits onderwijs.
Te gek voor woorden… .
‘veel schoolgebouwen liggen er afgeleefd en zorgelijk bij’ maar miljarden uitgeven aan een niet-bestaand klimaatprobleem is best wel ok. De krankzinnigheid begint epische proporties aan te nemen. Jesus Christus, in welke wereld zijn wij terecht gekomen.
M.a.w., nivellering naar onder.
Die linkse gekkies beweren zelfs dat er bosbranden onderwater zijn. Zo zot als een achterdeur zei mijn grootmoeder zaliger.
Baalange ni !
vroeger was de slogan”hou ze dom,wij houden ze arm”vandaag is het “hou ze dom,wij zullen ze indoctrineren voor de heilige oorlog”nog efkens
Opstelletjes schrijven, rekening oefeningetjes maken vond ik prettig. Later werden het de verhandelingen, Latijnse thema’s en wiskundeoefeningen waar ik vreugde in vond ook al was het zeker niet altijd gemakkelijk en foutloos. Hoe moeilijker hoe prettiger. Dit gold wel niet voor alle leerlingen maar ontneem dat toch niet aan zij die dat wel graag doen!
Maar helaas zijn het de zotten die het voor het zeggen hebben.
Toen waren de leerboeken Latijn en Grieks een en al ‘dril’ in plaats van de huidige quasi stripverhalen. Op de wiskundeboeken moest men zijn tanden stuk bijten, tot de abstracte ‘moderne’ wiskunde het in de jaren ‘70 om zeep hielp en wat de hedendaagse leerboeken betreft is er met de rijkelijk geïllustreerde multiple-choice vragen geen beterschap.
Dat is weer een gevolg van dat doorgeslagen gelijkheidsdenken. Wie geen huiswerk wil, moet maar niet in ASO zitten. Er bestaan richtingen waarin men amper of geen huiswerk krijgt. Welaan dan, laat iedereen zelf kiezen. Ooit werd deze redenering als volkomen logisch beschouwd. Waar is die tijdmachine???
Wij missen een tijdmachine, maar … reizen naar het verleden blijkt niet mogelijk te zijn.