Uncategorized

Chinese propaganda focust op België

Ruben Notteboom

China is een propagandacampagne begonnen in België. Vooral het Chinese bedrijf Huawei is de speerpunt van deze aanval op sociale media. De Nationale Veiligheidsraad besliste namelijk om het 5G-netwerk uit te bouwen zonder Chinese bedrijven uit veiligheidsoverwegingen. Telecomoperatoren Proximus en Orange hadden ook al voor Europese bedrijven – Nokia en Ericsson – gekozen bij de uitbouw van hun 5G-netwerk. Huawei doet er daarom alles aan om die beslissing te bestrijden met nepnieuwswebsites, nepinfluencers, nepaccounts op Twitter… Niets is te laag of te vuil in deze campagne. Dat meldt de Knack.

Op Twitter doken ze plots verschillende nepaccounts op. Eén daarvan is ene Mike Bai, een account met bijna 900.000 volgers die beweert een “telecomingenieur” te zijn gespecialiseerd in onder andere artificiële intelligentie en 5G. Het account werd echter pas in maart lid van Twitter, een platform volledig verboden in China. De meeste volgers blijken ook allemaal uit Afrika te komen. Mike Bai is terug te vinden op de website van Huawei. Volgens zijn beschrijving begon hij in 2007 te werken voor Huawei voor 7 jaar en daarna nog eens 8 jaar voor Strategic Marketing.

Merkwaardig, 2007 + 7 jaar + 8 jaar zou betekenen dat het al het jaar 2022 is. Uiteraard kan dat een onschuldige fout zijn, maar men heeft dieper gegraven om te kijken waarover hij tweet. Het account blijkt vooral accounts te retweeten die elkaar allemaal retweeten. Vaak gaat dit over accounts uit 2017 die lang inactief zijn geweest en plots weer actief werden na de beslissing van de Nationale Veiligheidsraad. Alles wat geretweet wordt, heeft te maken met het 5G-netwerk. Daarnaast worden zelden zelf tweets opgesteld, tenzij het kritiek is op de Belgische beslissing. Daarnaast worden artikels gedeeld van websites die vaak gearchiveerd zijn, recentelijk pas actief werden en/of volledig onbekend.

Gesponsorde tweets, nepnieuws, valse accounts en foutieve info

Daarnaast worden Belgische twitteraars bijna dagelijks geconfronteerd met gesponsorde tweets van accounts zoals Mike Bai en Huawei Europe. Eén van de tweets was een promotie voor een Nederlandstalige en Engelstalige blogpost van ene Johannes Drooghaag. Hij zou een consultant zijn in Duitsland gespecialiseerd in internetveiligheid, die in zijn blogpost vooral de Belgische overheid en staatsinrichtingen aanvalt.

Die gesponsorde tweets, al die accounts en experts, de profielen… blijken allemaal nep te zijn. Het gaat over fictieve persoonlijkheden die vooral propaganda willen verspreiden in het voordeel van Huawei en de Chinese regering. Er worden echter ook poppen gebruikt. Dat zijn accounts van professionals die geen banden hebben met Huawei of China, maar zogezegd Belgische telecomprofessionals zijn. Die accounts delen vooral artikels die Huawei in een positief daglicht stellen. Ook deze accounts zijn nep. Er werd zelfs een quote van De Tijd-journalist Pieter Haeck volledig uit context gerukt om het te laten lijken alsof Haeck groot fan was van Huawei.

De propagandatechniek van Huawei: Astroturfing

De onderzoekers konden maar tot één conclusie komen: deze accounts en Huawei doen aan “astroturfing”. Astroturfing wil zeggen dat overheden, organisaties of bedrijven burgerinitiatieven in scène zetten om druk uit te oefenen. Zo wil Huawei de indruk wekken dat er een resem aan spontane grassrootsacties ontstaan zijn. Zo wil Huawei de mening van politici, publieke groepen, de Belgische burgers… beïnvloeden in de hoop dat de beslissing van de Nationale Veiligheidsraad toch wordt teruggedraaid.

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief




Ruben Notteboom (°1998, Eeklo) is afgestudeerd als master tolk aan de Universiteit Gent en zit momenteel in zijn tweede master Internationale Betrekkingen en Diplomatie aan de Universiteit Antwerpen.

Plaats een reactie

Delen