Cieltje Van Achter (N-VA) en Sven Gatz (Open Vld) (Photonews)

Cieltje Van Achter (N-VA) en Sven Gatz (Open Vld) (Photonews)

Uncategorized

Gatz (Open Vld) en Van Achter (N-VA) kruisen de degens over Brusselse mobiliteit

Wannes Neukermans

Maandagavond gingen Cieltje Van Achter, fractievoorzitter voor N-VA, oppositiepartij in het Brusselse Parlement en Sven Gatz, Brussels minister van Financiën en Begroting, Meertaligheid, Nederlandstalig Onderwijs en Ambtenarenzaken in debat. De Brusselse politici spraken in een beschaafd debat onder andere over mobiliteit en de Brusselse stadstol.

Dat jongeren de interesse in politieke verloren zijn is niet per se waar. Dat bewijzen liberale studentenvereniging LVSV Brussel en Jong N-VA VUB. Samen organiseerden ze een online debat. Voor de liberale jongerenorganisatie sprak Gatz, voor Jong N-VA was dat Van Achter.

Gatz:“Stadstol moet fileprobleem oplossen”

Het debat startte met de vraag: “Is er nog plaats voor de auto in het Brussel van de toekomst, en kan SmartMove daarbij helpen?” SmartMove is een kilometerheffing, waardoor je autobelasting berekend wordt op gebruik in plaats van bezit. De bedoeling van SmartMove is om het autogebruik in Brussel te verlagen met 25%.

De auto heeft volgens Minister Gatz nog steeds een plek in een stad, maar wordt momenteel nog te veel gebruikt. Hij pleit daarom voor meer ruimte voor alternatieven, zoals de fiets en het openbaar vervoer. Gatz ziet in SmartMove de oplossing: “Mensen gebruiken hun auto nog te veel. Als iedereen één keer per week zijn auto niet gebruikt, kunnen we in en rond Brussel het fileprobleem al oplossen. SmartMove moet mensen pushen minder de auto te nemen.”

Van Achter: “Eenzijdige belasting schaadt Brusselse economie”

Cieltje Van Achter gaat akkoord dat een autoluw Brussel een deel van de oplossing kan vormen. Toch is ze niet akkoord met alle boodschappen van de minister. Van Achter: “In Brussel is zowel de auto als de fietser ontevreden. Door het groene pestbeleid worden die twee groepen ook tegen elkaar opgezet. Het parkeerbeleid was lang gefocust op het schrappen van plaatsen, wat kwaad bloed gezet heeft bij de automobilisten. En aan de andere kant is de fietsinfrastructuur fel ondermaats Met SmartMove wordt dat draagvlak nog meer onderuit gehaald. Men zegt steeds dat het geen belastingverhoging zou zijn, maar toch moet het 250 miljoen euro opbrengen aan de Brusselse staatskas.”

Brussel zit vast in een eilandmentaliteit

Cieltje Van Achter

Volgens Van Achter zit Brussel ook nog steeds vast in een soort van eilandmentaliteit. Door een eenzijdige stadstol in te voeren verhogen de belastingen voor Vlamingen en Walen die naar onze hoofdstad rijden gevoelig, en dat zal de Brusselse economie volgens haar enorm schaden.

Ook minister Gatz vindt een eenzijdige stadstol niet ideaal. Er is overleg bezig tussen de verschillende gewesten om een regeling te vinden. Gatz: “Op termijn kan er een koppeling komen tussen de Vlaamse en de Brusselse regeling. In Wallonië doen ze daar nog wat moeilijker over, dus die oplossing is er nog niet direct.”

Van Achter vindt niet dat er voldoende overleg is tussen Brussel en Vlaanderen: “De Brusselse regering heeft zich jarenlang niet getoond als volwassen in het federalisme. Zeker niet op vlak van mobiliteit. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts heeft bij de regiovorming voor onder andere de buslijnen altijd de Brusselse verantwoordelijken en de MIVB uitgenodigd. Omgekeerd is dat nooit gebeurd en vindt Brussel overleg niet nodig.”

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief




Wannes Neukermans (1999) volgt de Vlaamse en nationale politiek op de voet, met een uitgesproken belangstelling voor communautaire thema's.

2 gedachten over “Gatz (Open Vld) en Van Achter (N-VA) kruisen de degens over Brusselse mobiliteit”

  1. Zoals het vroeger bij de Volksunie werd gezegd “Met Brussel als het kan, zonder als het moet.”
    Wat mij betreft, en ik denk daar nier meer alleen zo over te denken. Dan maar zonder.

Plaats een reactie

Delen