Foto Shutterstock

Foto Shutterstock

Uncategorized

Google investeert 25 miljoen dollar in Europese strijd tegen “nepnieuws”

Niels Geerinck

Het big-techbedrijf Google heeft een kapitaalsinjectie van 25 miljoen dollar (21,3 miljoen euro) aangekondigd. De investering zal rechtstreeks worden overgemaakt aan het nieuw Europees Media- en Informatiefonds. Een nieuwe Europese organisatie die moet helpen in de strijd tegen ‘nepnieuws’ en ‘desinformatie’.

Volgens sommigen hebben de coronacrisis en de afgelopen Amerikaanse verkiezingen de problemen met nepnieuws en desinformatie aangetoond. In de nasleep van die gebeurtenissen klonk de kritiek richting de sociale mediaplatformen- en bedrijven erg luid. Deze zouden niet actief genoeg inzetten op het aanpakken van van desinformatie.

Het aantreden van Europese “factcheckers”

Vorige week vond de oprichting plaats van het Europees Media- en Informatiefonds. Via deze instantie willen onderzoekers, ‘factcheckers’ en non-profitorganistaties de strijd aanbinden tegen het ‘nepnieuws’. “Tijdens het navigeren door de onzekerheid en uitdagingen van het afgelopen jaar is het belangrijker dan ooit gebleken voor mensen om toegang te krijgen tot accurate informatie, en feiten van fictie te scheiden,” aldus Google.

Het fonds zal actief blijven gedurende vijf jaar. Hierna zal een evaluatie van het project volgen.

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief




Niels Geerinck (1994) koestert een passie voor de binnen- en buitenlandse (geo)politiek. Zijn interessegebied richt zich in het bijzonder naar de politieke en culturele tendensen in de Hongaarse, Angelsaksische en Scandinavische sferen. Cultuur- en boekenliefhebber.

Plaats een reactie

Delen