Het hoofdkantoor van Unilever in Rotterdam. Foto: Shutterstock

Het hoofdkantoor van Unilever in Rotterdam. Foto: Shutterstock

Cultuuroorlog

Unilever schrapt het woord ‘normaal’: “Stereotypische schoonheidsidealen moeten we uitbannen”

Niels Geerinck

Het Brits-Nederlandse bedrijf Unilever schrapt vanaf heden het woord ‘normaal’ van alle verpakkingen en reclame voor haar schoonheids- en verzorgingsproducten. Dat kondigde het bedrijf deze ochtend aan op hun site. Met de aanpassingen wil het bedrijf aan een ‘nieuwe, inclusieve en gelijke’ visie op schoonheid werken.

Unilever is een internationale producent van bekende verzorgingsmerken zoals Dove, Zwitsal en Sunlight. Het bedrijf wil een inclusiever schoonheidsideaal promoten en zo de “achterhaalde schoonheidsidealen uitbannen. Wij zeggen neen tegen normaal en ja tegen positieve schoonheid.”, klinkt het.

De producent zou zich naar eigen zeggen baseren op een onderzoek. Daaruit blijkt dat het gebruik van het woord ‘normaal’ om huid of haar te beschrijven, de meeste mensen een gevoel van uitsluiting geeft. Het bedrijf zet meer in op diversiteit door het aandeel van ondervertegenwoordigde groepen in advertenties te willen vergroten. Unilever laat ook weten te zullen stoppen met het digitaal aanpassen van omvang, vorm of verhoudingen van de modellen in haar merkadvertenties.

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief




Niels Geerinck (1994) koestert een passie voor de binnen- en buitenlandse (geo)politiek. Zijn interessegebied richt zich in het bijzonder naar de politieke en culturele tendensen in de Hongaarse, Angelsaksische en Scandinavische sferen. Cultuur- en boekenliefhebber.

Plaats een reactie

Delen