Foto Shutterstock

Foto Shutterstock

Cultuuroorlog

Starbucks overweegt Facebookpagina te verwijderen omwille van haatreacties

Simon Segers

Koffieketen Starbucks overweegt om haar Facebookpagina te verwijderen omwille van de stortvloed aan negatieve reacties. Het bedrijf nam in het verleden verschillende malen progressieve standpunten in op sociale media waarvoor het veel tegenkanting kreeg.

Starbucks spreekt zich regelmatig uit over sociale affaires zoals Black Lives Matter en ‘racisme tegen Aziaten’ in de VS. Volgens medewerkers van Facebook is Starbucks bezig met hun aanwezigheid te evalueren. Zij maken de afweging of ze überhaupt aanwezig moeten blijven op het platform omwille van de vele negatieve reacties op deze berichten.

Volgens een rapport van het extreemlinkse mediaplatform BuzzFeed zijn de reacties op de pagina van Starbuck overweldigend ‘haatreacties’. De koffieketen met ruim 35 miljoen volgers zou niet de eerste multinational zijn om Facebook te verlaten. Reeds in 2018 besloot Elon Musk om de pagina’s van SpaceX en Tesla van het sociale mediaplatform te verwijderen.

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief




Simon heeft een brede interesse voor politiek en cultuur. Hij is ook gepassioneerd door wetenschap en luchtvaart.

3 gedachten over “Starbucks overweegt Facebookpagina te verwijderen omwille van haatreacties”

  1. Waarom wil een koffiebedrijf zich moeien in zaken zoals BLM? Waarom moeten artiesten altijd zich bezig houden met politiek? Als je bv als zanger(es) 100.000 volgers hebt zitten daar zowel linkse als rechtse mensen tussen, met een politiek standpunt in te nemen schoffeer je dan toch de een deel van je publiek. In België kan ik dit nog begrijpen: als je geen standpunt inneemt, altijd toevallig links, krijg je geen subsidies meer en wordt je fiscaal en gerechtelijk vervolgd, maar een bedrijf als Starbucks, Facebook…hoe onprofessioneel en inefficiënt kun je zijn: schoenmaker blijf bij uw leest en doe niet als onze Belgische subsidieslurpers.

  2. Ik lust koffie. Maar ik lust Starbucks niet, het smaakt me teveel naar indoctrinatie. Dat ze van Facebook weg zijn, zal me worst wezen. Ikzelf was al enkele keren voor 1 maand weg van Facebook, en ik heb echt geen Amerikaanse multinationals nodig om mijn gedacht te zeggen en lekkere koffie te drinken.

Plaats een reactie

Delen