N-VA gemeenteraadslid Katrien Houtmeyers

Binnenland politiek

Festival kost de Leuvenaar 1.250 euro per verkocht ticket

Wannes Neukermans

In Leuven vond van 21 tot 25 april de tweede editie van het and& festival plaats. Dat is een vijfdaags evenement dat de rol van Leuven als innovatieve hoofdstad van Europa in de kijker moet zetten. Voor dat festival trok Leuven maar liefst 750.000 euro subsidies uit. Oppositiepartij N-VA maakt echter de rekening. Volgens hen moest de Leuvenaar 1250 euro bijpassen per verkocht ticket.

Gemeenteraadslid en federaal parlementslid Katrien Houtmeyers: “Door het beperkt succes van het festival moest de Leuvenaar 1.250 euro bijpassen voor elk van de 600 tickets die individueel werden verkocht. Dat is onverantwoord.” De eerste editie van het and& festival vond plaats in 2018. Normaal gezien zou er een vervolg komen in 2020, maar door de coronapandemie werd het een jaar uitgesteld, naar april 2021. De subsidie van 250.000 aan de organisatoren werd echter niet teruggevorderd. “Sterker nog, in 2021 kende Leuven opniéuw 250.000 euro toe. En daar stopte het niet: alles samen trok Leuven 750.000 euro uit voor de organisatie van één festival”, zegt Katrien Houtmeyers verontwaardigd. “En dat terwijl and& dit jaar een overwegend digitaal festival was vanwege de coronamaatregelen. Dat bedrag is op geen enkele manier te verantwoorden.”

Veel te elitair karakter

Nog verontwaardigder was de N-VA-fractie na de bekendmaking van de cijfers achter het festival. “Daaruit blijkt dat er maar 2.300 tickets aan de man werden gebracht”, vervolgt gemeenteraadslid Pieterjan Vangerven. “Voor de ticketverkoop ontving de organisatie dus amper 40.000 euro. Dat valt in het niets bij de 750.000 euro subsidies die de stad ervoor uittrok.”

N-VA had de stad nochtans gewaarschuwd voor een aantal factoren. “Wij beseften van bij het begin dat dit festival niet de grote massa zou lokken, omdat het een veel te elitair karakter heeft”, aldus Houtmeyers en Vangerven. “Dat bleek ook uit de ticketverkoop: het overgrote deel van de 2.300 verkochte tickets zat in sponsor- en reclamepaketten. Amper 600 mensen kochten zelf een individueel ticket. Dat betekent dat de Leuvenaars voor elk individueel verkocht ticket 1.250 euro moesten bijleggen. Daarnaast voorspelden we ook dat het programma online veel minder belangstelling zou wekken. En dat is gebleken. Bij een navraag bleek amper een kwart van de deelnemers een toekomst te zien in dit soort hybride evenementen. Bovendien had Leuven, door het festival te promoten, als doel om de stad internationaal op de kaart te zetten. Maar ook dat is ijdele hoop gebleken, want maar liefst 83 procent van de deelnemers kwam uit eigen land.”

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief




Wannes Neukermans (1999) volgt de Vlaamse en nationale politiek op de voet, met een uitgesproken belangstelling voor communautaire thema's.

2 gedachten over “Festival kost de Leuvenaar 1.250 euro per verkocht ticket”

  1. festival midden corona? Niet eens van gehoord …beetje gek om daar zoveel poen tegen te smijten …but hey, geld van de burger.
    De organisators zijn weer even binnen

  2. Haha. N-VA ergert zich aan de Leuvense subsidies. Terecht. Maar als N-VA zelf aan de macht is, zoals in ’t Stad, kijkt men ook niet op een miljoentje min of meer voor sociale onderneemsters, zelfs van een bevriende partij.

Plaats een reactie

Delen