Belgische onderzoekers van AdLens vergeleken data over politieke advertenties op Facebook en Instagram in 33 verschillende Europese landen. Hieruit bleek dat Bart De Wever ruim 225.000 euro uitgaf in de periode januari tot juli van dit jaar. Ook 5 andere Vlaamse politici behoren tot de top 10 van grootste uitgaven op sociale media.
Naast twee politici uit Nederland en de premier van Griekenland, geven Belgische politici veruit het meeste geld uit op Facebook en Instagram. Op de derde plaatst staat Peter Mertens (PVDA) met 97.565 euro, gevolgd door Tom Van Grieken (Vlaams Belang) met 81.479 euro. Ook Conner Rousseau (Vooruit), Jan Jambon (N-VA), George-Louis Bouchez (MR) en Zuhal Demir (N-VA) zijn terug te vinden in de top 10. Het gaat hier niet om relatieve cijfers, wat de resultaten extra opvallend maakt. CD&V uitte kritiek op deze uitgaven, maar Tom Van Grieken diende hen scherp van antwoord.
“Omvang partijdotaties in vraag stellen”
Alain Gerlache, de voormalige directeur van de RTBF, reageerde op Twitter: “Zeven Belgen in de top 10 van Europese politici die het meest hebben uitgegeven op Facebook en Instagram tussen januari en juli 2021. De drie anderen komen uit Nederland, waar verkiezingen plaatsvonden, en uit Griekenland. Het is tijd om de omvang van de partijdotaties in vraag te stellen.” Ongeveer 85 procent van de ruim 73 miljoen euro die de Belgische partijen zichzelf vorig jaar uitkeerden is afkomstig van dotaties.