Voorzitter Moslimexecutieve wil Belgische staat aanklagen

Mehmet Ustün (rechts), op een bijeenkomst met toenmalig premier Macron en Justitieminister Geens. Photonews

Binnenland politiek

De Wever politicus met hoogste uitgaven op Facebook in Europa

Simon Segers

Belgische onderzoekers van AdLens vergeleken data over politieke advertenties op Facebook en Instagram in 33 verschillende Europese landen. Hieruit bleek dat Bart De Wever ruim 225.000 euro uitgaf in de periode januari tot juli van dit jaar. Ook 5 andere Vlaamse politici behoren tot de top 10 van grootste uitgaven op sociale media.

Naast twee politici uit Nederland en de premier van Griekenland, geven Belgische politici veruit het meeste geld uit op Facebook en Instagram. Op de derde plaatst staat Peter Mertens (PVDA) met 97.565 euro, gevolgd door Tom Van Grieken (Vlaams Belang) met 81.479 euro. Ook Conner Rousseau (Vooruit), Jan Jambon (N-VA), George-Louis Bouchez (MR) en Zuhal Demir (N-VA) zijn terug te vinden in de top 10. Het gaat hier niet om relatieve cijfers, wat de resultaten extra opvallend maakt. CD&V uitte kritiek op deze uitgaven, maar Tom Van Grieken diende hen scherp van antwoord.

“Omvang partijdotaties in vraag stellen”

Alain Gerlache, de voormalige directeur van de RTBF, reageerde op Twitter: “Zeven Belgen in de top 10 van Europese politici die het meest hebben uitgegeven op Facebook en Instagram tussen januari en juli 2021. De drie anderen komen uit Nederland, waar verkiezingen plaatsvonden, en uit Griekenland. Het is tijd om de omvang van de partijdotaties in vraag te stellen.” Ongeveer 85 procent van de ruim 73 miljoen euro die de Belgische partijen zichzelf vorig jaar uitkeerden is afkomstig van dotaties.

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief




Simon heeft een brede interesse voor politiek en cultuur. Hij is ook gepassioneerd door wetenschap en luchtvaart.

6 gedachten over “De Wever politicus met hoogste uitgaven op Facebook in Europa”

  1. Facebook? Enkel naïevelingen zitten op facebook. Ook dit tijdschrift maakt Zückerberg rijk. Ik zie slechts 8 gedeelte berichten op Facebook op dit artikel. Héél verstandig.

  2. De traditionelen verliezen greep op het volk omdat het internet mensen bevrijdt heeft van de door de traditionelen gestuurde en gecensureerde media (een ‘georkestreerd dom houden’). Het heeft lang geduurd vooraleer ‘ze’ dat door hebben; wat overigens niet getuigt van bijster veel verstand. Nu ze uiteindelijk beseffen dat hun rijk teneinde loopt grijpen ze naar alle mogelijke middelen om het internet te censureren. Magnet zou advertenties van politieke partijen willen verbieden. ‘Ze’ zijn echter te laat is te vrezen, het volk heeft het begrepen. Jong en oud, arm en rijk, slim en minder slim, arbeider of geleerde weten zo stilaan dat de media hen jarenlang heeft voorgelogen en bedrogen.

  3. de wensen van de burgers worden langs deze weg uitgedrukt en de realiteit bevestigt wat de mensen denken.Voor de vivaldioten moet dat zeer erg aankomen,ze kennen de verkiezingsuitslag op voorhand en ze kunnen die niet manipuleren tenzij de vivaldioten de opdracht geven om de uitslagen te vervalsen nu de meerderheid electronisch moet stemmen.Opletten geblazen bij de volgende verkiezingen is de boodschap voor de Vlamingen,bij deze bedoel ik de NVA-VB-kiezers.

  4. De N-VA en VB- kiezers weten sinds 02/10/21(correctie) bij monde van Geert Bourgeois in HNB, dat N-VA, zelfs bij volstrekte meerderheid, nooit een bestuurscoalitie zal vormen met de nationalisten van het Vlaams Belang. Ondertussen zet BDW al zijn energie in op een toekomstige coalitie met de Parti Socialist (Belge). Alleen utopisten hebben het nog niet door dat N-VA zijn Vlaamse identiteit geruild heeft voor een Belgische. Als afsluiter gewoon nog de letter “V” vervangen door een “B” > [Nieuwe Belgische Alliantie].

Plaats een reactie

Delen