Schoolkinderen, afbeelding illustratief - Afbeelding: Shutterstock

Schoolkinderen, afbeelding illustratief - Afbeelding: Shutterstock

Cultuuroorlog

Schotse leerkrachten zullen ‘begeleiding’ krijgen: “Werken aan dekolonisatie van het onderwijs”

Niels Geerinck

Leerkrachten in Schotland zullen voortaan een pakket aan ‘steunmateriaal’ kunnen gebruiken. De bedoeling is dat de leerkrachten hiermee aan de slag gaan om zaken zoals “dekolonisatie” in de klas aan te pakken. De Schotse regering gaf het pakket donderdag vrij.

In het pakket kunnen leerkrachten praktische voorbeelden vinden om de “dekolonisatie van het curriculum” verder te bewerkstelligen. Daarnaast wordt er materiaal voorzien omtrent “antiracismerichtlijnen ” in de klassen en lessen. En finaal vinden de leraren er richtlijn over hoe ze ras moeten bespreken met hun leerlingen.

Nieuwe richtlijnen

Het nieuw pakket staat centraal in de nieuwe richtlijnen die Education Scotland heeft uitgegeven. Door de leerkrachten op die manier te sensibiliseren wil Schotse regering “antiracisme en rassengelijkheid in alle aspecten van het schoolleven verankeren. En de diversiteit binnen het curriculum normaliseren“, zo klinkt het bij Education Scotland.

“Meer actie nodig”

Het voorstel van de regering kan op weinig enthousiasme rekenen van ‘Intercultural Youth of Scotland’ (IYS), een jongerenorganisatie die al lang ijvert voor grondige wijzigingen in het Schots onderwijssysteem. Volgens de organisatie is er meer nodig dan een steunpakket. “Er is verdere actie nodig om het overwegend blanke onderwijzend personeel en racisme in Schotse scholen aan te pakken”, aldus IYS.

Volgens de voorzitster van de organisatie, Amy Allard-Dunbar, kampen jongeren van kleur vaak met zorgen. Die zorgen zouden er volgens haar komen doordat de leerkrachten te weinig kennis hebben over “racisme of intersectionaliteit.”

“Vaak moeten jongeren hun leraar ervan overtuigen dat een incident racistisch was omdat hun leraar niet is opgeleid, dus deze steunmaatregelen zijn een goede eerste stap, maar er moet voldoende training zijn of het is te veel afhankelijk van de individuele leraar om tijd door te brengen met zich inlezen”, aldus Allard-Dunbar.

Zo wil de organisatie dat er werkt wordt gemaakt van diversiteit in speelpoppen, meer diverse afbeeldingen in werkboeken en meer leesopdrachten, waarbij er dan meer romans worden gebruikt om interraciale vriendschappen uit te beelden.

Dekolonisering in de praktijk

Met het materiaal wil de Schotse regering ook actief inzetten op dekolonisering. Zo werd er een zevenpuntenplan uitgewerkt waarbij de Schotse geschiedenis onder de loep genomen wordt om vormen van “kolonisatie” in het onderwijs te duiden. Daarnaast worden ook gebouwen en straatnamen of alledaagse gebruiksvoorwerpen zoals een klontje suiker of een kopje thee onderworpen aan de “dekolonisatietechniek” zoals opgenomen in het plan.

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief




Niels Geerinck (1994) koestert een passie voor de binnen- en buitenlandse (geo)politiek. Zijn interessegebied richt zich in het bijzonder naar de politieke en culturele tendensen in de Hongaarse, Angelsaksische en Scandinavische sferen. Cultuur- en boekenliefhebber.

7 gedachten over “Schotse leerkrachten zullen ‘begeleiding’ krijgen: “Werken aan dekolonisatie van het onderwijs””

  1. Het wordt steeds gekker. De wokers lijden aan en hoge graad van zinsverbijstering.
    De regeringen moeten dringend een steunpakket uitwerken voor psychiatrische
    ondersteuning van de wokers……waarmee ze zo snel mogelijk “ontwoked” worden.
    Maar vooral moeten wij, niet wokers, ons gezond verstand op het voorplan houden
    en ons grondig afschermen van alles wat met woke, politiek correct, abnormale
    gendertheorieën en andere “sotternijën”.

Plaats een reactie

Delen