Bart Claes (Vlaams Belang). Photo Twitter

Bart Claes (Vlaams Belang). Photo Twitter

Uncategorized

Vlaams Belang dient wetsvoorstel in ten voordele van oldtimers

Wijnand Meeus

Het Vlaams Belang heeft een voorstel van decreet ingediend om een uitzondering aan te vragen voor oldtimers in de lage-emmissiezones. Omdat de oude wagens niet meer aan de uitstootnormen voldoen moeten de eigenaars elke keer betalen indien ze de grote Vlaamse steden willen binnenrijden.

In de meeste steden in het buitenland waar een LEZ aanwezig is, wordt er een uitzondering gemaakt voor oldtimers. Ook in Brussel mogen dat soort wagens nog rondrijden. “Het is dan ook volkomen logisch dat ook in Vlaanderen deze uitzondering wordt doorgevoerd”, klinkt het bij Vlaams Parlementslid Bart Claes (Vlaams Belang). “Oldtimers zijn mobiel erfgoed en moeten op het hele Vlaamse grondgebied vrije toelating krijgen om zich te verplaatsen.”

Vlaams Belang vindt het belachelijk dat men in Vlaanderen hierin nog achterloopt. “Een oldtimer rijdt gemiddeld maar 1.500 km per jaar, waarvan slechts enkele kilometers in de stad”, gaat Claes verder. “Net omdat oldtimers dus enkel recreatief gebruikt worden, doen de bezitters ervan bitter weinig kilometers waardoor ze slechts een beperkte ecologische impact hebben.”

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief




Wijnand Meeus is een scout in hart en nieren met een grote passie voor recht. Voor PAL NWS volgt hij mee justitie en binnenlandse politiek.

13 gedachten over “Vlaams Belang dient wetsvoorstel in ten voordele van oldtimers”

  1. 100 % akkoord.
    Ik deed het voorbije jaar nauwelijks 100 km.
    o.a. door corona.
    Mijn “oldie” zoals ik hem noem is mij te nauw aan het hart om hem zo maar weg te doen.
    En jawel, jaarlijks naar de autokeuring waar hij probleemloos en zonder enig probleem goedgekeurd wordt.
    Is er dan een probleem?
    Of zijn ze in de “keuring” misschien te tolerant?
    Ik dacht van niet.

  2. Dit is onzin. De meeste oldtimers zijn helemaal geen hobbywagens. De mensen rijden ermee voor dagelijks gebruik ook al omdat ze zo goed als belastingvrij zijn. Het is in België de zoveelste kaakslag voor mensen die gewoon autotaks betalen (denk ook maar aan de pickuptrucks die verlaging genieten), het zijn vervuilende machines en de maatregel om de voorwaarde voor het oldtimerschap van 25 naar 30 jaar te brengen is de zoveelste maatregel in een land waarin men uitwassen niet grondig durft aanpakken.

  3. Vele oldtimers worden nog geen 400 km per jaar gebruikt, en moeten bovendien nog naar de autokeuring !
    Puur geldschepperij door de lobby van keuringsinstellingen zoals GOCA.
    Hoeveel mensen met een oldtimer willen bovendien nog naar de stad ? Ik ken er geen, de stad is voor anderen, de allochtoon.

Plaats een reactie

Delen