Hedendaagse Egyptenaren combineren hun gezicht met dat van een historische Egyptenaar. Foto Twitter

Hedendaagse Egyptenaren combineren hun gezicht met dat van een historische Egyptenaar. Foto Twitter

Cultuuroorlog

Professoren over uitspraken Van Grieken: “Multiculturele aanpak is geen onzin”

Simon Segers

Professoren van de Jonge Academie geven in De Morgen kritiek op de recente uitspraken van Vlaams Belang-voorzitter Tom Van Grieken. Zij zijn het oneens met zijn visie op een multiculturele aanpak in het onderwijs. “De multiculturele aanpak waarover hij het heeft, is immers geen onzin”, aldus de professoren.

De Leersnyder is professor sociale psychologie aan de Ugent, Vandeviver professor criminologie aan de KU Leuven. Zij werden in het begin van dit jaar verkozen tot voorzitters van de Jonge Academie, een wetenschappelijke vereniging voor jonge onderzoekers. Zij berispen Van Grieken omdat hij in een TikTok-filmpje kritiek gegeven had op “linkse leerkrachten” in het onderwijs. Hij beloofde dat hen dat zij in 2024 “de rekening gepresenteerd zullen krijgen”.

De beste wetenschappelijk kennis

De Leersnyder en Vandeviver laten weten dat deze uitspraken hen zorgen baren. “Ze raken niet alleen aan de fundamentele academische vrijheid van onderwijs maar staan ook haaks op de wetenschappelijke consensus: de multiculturele aanpak waarover hij het heeft, is immers geen “onzin” maar gestoeld op de beste wetenschappelijke kennis die we hebben”, aldus de professoren.

De voorzitters van de Jonge Academie hekelen ook de onderwijskloof tussen tussen kinderen uit etnische minderheden en sociaaleconomisch kwetsbare gezinnen enerzijds en die uit etnische meerderheden en welgestelde gezinnen anderzijds. “Decennia aan internationaal wetenschappelijk onderzoek onthulde de oorzaken van, en remedies tegen, deze ongelijkheid. Wat blijkt? Niet het IQ van leerlingen noch het thuis spreken van de schooltaal zijn allesverklarende factoren.”

De meerwaarde van culturele verschillen

De assimilatie die onder andere het Vlaams Belang predikt ondermijnt de schoolprestaties van alle scholieren volgens De Leersnyder en Vandeviver. “Maar wanneer leraren en professoren net wél positieve aandacht hebben voor culturele verschillen, en deze zien als een meerwaarde en didactische hulpbron, gaan het welzijn en de prestaties van de lerenden omhoog; en dit in het lager, middelbaar én het hoger onderwijs” , vervolgden de academici. “Leraren en proffen die deze visie omzetten in de praktijk nemen dus geen ‘links’ politiek standpunt in en verwerken al helemaal geen multiculturele onzin in hun lessen. Ze baseren zich op de meest recente stand van zaken in de wetenschap om iedereen het best mogelijke onderwijs te bieden.”

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief




Simon heeft een brede interesse voor politiek en cultuur. Hij is ook gepassioneerd door wetenschap en luchtvaart.

18 gedachten over “Professoren over uitspraken Van Grieken: “Multiculturele aanpak is geen onzin””

  1. Ik dacht dat er een leerplan was opgesteld door de minister en de meest recente wetenschap ? Waarom was er kortgeleden dan nog kritiek op de leerboekjes die nog thermen gebruiken die al lang voorbijgestreefd zijn , en heeft een leerkracht dan geen recht op een eigen mening , zijn politieke voorliefde , dat hij die rechtstreeks deeld met zijn leerlingen is natuurlijk iets anders maar volgens academici onbestaand ? Echt , elke leerkracht maakt toch al grappend bepaalde opmerkingen en heeft duidelijk een bepaald beeld op de samenleving en zal deze ook delen , dus een beetje serieus blijven En die meerwaarde dan , als ik mij goed herinner was er ooit een Nederlandse onafhankelijke onderzoekster aangesteld Van San ,als ik mij niet vergis , haar bevindingen werden onder meters modder begraven , niemand wilde het horen of zien , zijzelf werd publiekelijk geafronteerd en monddood gemaakt , dus zoveel voor de academische vrijheid zolang het maar de juiste is , ja zo verkeerd is Tom niet , alleen de mannier waarrop hij dit communiceert kon stukken beter.

  2. Dan mogen die professoren mij toch eens verklaren waarom ons onderwijs zo achteruitgeboerd is sinds onze maatschappij multicrim…. sorry, multicultureel geworden is. En waarom de monoculturele, monoraciale en monoreligieuze Taliban zo succesvol zijn en de multiculturele Yankees verdreven hebben.

  3. Integratie, assimilatie, aanpassen…
    Gewoon termen voor het vlotter en gemakkelijker verlopen van de omvolking.
    Hopelijk stopt het VB met het overnemen van anti-autochtone paradigmas. “Zolang ze zich maar aanpassen…” is een suīcidaal kortzichtige visie.

  4. Hoe komt het dan dat ons onderwijskwaliteit , onder impuls van deze ” pedagoochelaars ” al jaren drastisch zakt ? en dan vooral in de multiculturelere omgvingen ? En inderdaad , IQ en thuistaal zijn niet ” allesbepalend , maar hebben wel een grote invloed . Wat ook een grote invloed heeft , is de wil om zelf iets te presteren , en dat is een stuk individueel , maar ook een stuk cultureel bepaald . En dus is de bewering dat deze factoren volgens Van Grieken ” allesbepalend ” zijn , de zoveelste leugen van de heren professoren , Van Grieken beweert dit nergens . Decennia van interrnationaal onderzoek onthulde de oorzaken van , en de remedies tegen : waarom werden deze remedies dan niet toegepast , of indien ze wel toegepast werden , waarom is het resultaat dan zo bedroevend ?

  5. Die “professoren” moeten eens een aantal jaren teruggaan, tot voor de multicul zo ongeveer. Toen behoorde het Vlaams onderwijs tot één van het beste ter wereld. De multicul aanpak is dikke vette onzin want de kwaliteit van ons onderwijs daalt recht evenredig met het invoeren van de multicul. Linkse zever wordt al verkocht als wetenschap.

  6. Uiteraard kom je niet in de morgen als je geen kritiek op de Vlaamse rechterzijde hebt.
    Stelletje ruziezoekers gesponsord door het kiespubliek van de Vlaamse rechterzijde. Subsidies aan media moeten dringend ophouden zodat deze objectief kunnen verslaggeven.

  7. QUOTE: Ze raken niet alleen aan de fundamentele academische vrijheid van onderwijs maar staan ook haaks op de wetenschappelijke consensus.
    Meer heb je niet nodig om te weten hoe wereldvreemd deze individuen zijn.

  8. De KUL is blijkbaar geïnfiltreerd door minstens 1, linkse professor die de Multicul aanhangt.Hij heeft het net als zijn collega van de UGent nog altijd niet begrepen dat een groot deel van de allochtone moslims zich niet willen integreren.
    De slechte schoolresultaten van kinderen uit andere culturen is het gevolg van de onwil van de ouders om onze taal te leren en hun kinderen aan te zetten om goed te studeren

  9. De omvolking is volop bezig: de Vlamingen sterven uit, want worden oud, de jonge Vlamingen worden misleid en voor de rest stroomt de halve wereld ongehinderd binnen om hier een ander volk te doen ontstaan. Ik heb nog nooit een goed argument voor deze ontwikkeling gehoord vanuit linkse hoek. Als er dat niet is – zoals steeds meer blijkt – dan wil dat zeggen dat links vandaag slechts synoniem is voor volksvernietiging.

Plaats een reactie

Delen