De aluminiumindustrie wordt bedreigd met een productiestop in heel Europa. De reden is een gebrek aan leveringen van magnesium, het belangrijkste legeringsmateriaal, uit China. Dat meldt de Oldenburger Onlinezeitung.
In een brief aan de Duitse regering wijst de metaalvereniging (WV Metalle) op de gevolgen van het magnesiumtekort. “Verwacht wordt dat de huidige magnesiumvoorraden in heel Europa tegen eind november 2021 uitgeput zullen zijn“. Er dreigt dus een massaal productieverlies in verschillende sectoren, waaronder de automobiel-, vliegtuig- en bouwindustrie. Er heerst een bijna volledige afhankelijkheid van China voor magnesium. De metaalvereniging vraagt daarom om dringend diplomatieke besprekingen met China aan te knopen, zodat de productie verder kan gaan.
De reden van het bevoorradingsprobleem is een energietekort in China. In september heeft de centrale regering in verscheidene provincies en districten de magnesiumproductie sterk beperkt. In sommige gevallen werd de stroomtoevoer naar de fabrieken volledig afgesneden.
Magnesium nu al vijf keer duurder
De prijs van magnesium zit reeds langer in de lift. Volgens het Duitse grondstoffenagentschap (DERA) van het Federale Bureau voor Geowetenschappen zijn de prijzen van magnesium vervijfvoudigd tot meer dan 10.000 dollar per ton in vergelijking met het voorafgaande jaar. Of diplomatieke gesprekken de productiestop kunnen verhinderen, is nog onduidelijk.
De aluminiumindustrie wordt bedreigd met een productiestop in heel Europa. De reden is een gebrek aan leveringen van magnesium, het belangrijkste legeringsmateriaal.
Dan lezen we binnenkort misschien:
De staalindustrie wordt bedreigd met een productiestop in heel Europa. De reden is een gebrek aan aluminium, nodig om het staal te “kalmeren” (overtollige zuurstof binden) voor het kan gegoten worden.
Weer wat geleerd.
Kan het aluminium niet herbruikt worden na die de-oxidatie?
Dat zal niet gaan. Het staal is ge-de-oxideerd, het aluminium is geoxideerd en verdwijnt in de slak die bovenop het vloeibare drijft.