Het kledingstuk in kwestie - Afbeelding: United Colors of Benetton/Twitter

Het kledingstuk in kwestie - Afbeelding: United Colors of Benetton/Twitter

Cultuuroorlog

Italiaans modemerk lanceert een unisex hijab: “Om multiculturalisme te promoten”

Niels Geerinck

De Italiaanse modeketen ‘United Colors of Benetton’ lanceert een nieuwe lijn met Arabisch geïnspireerde kledij. Ze werkten samen met de Italiaans-Tunesische rapartiest ‘Ghali’. Een van de meest prominente stukken is een unisex hijab.

De lancering had al plaats in september, tijdens de Milan Fashion Week maar de stukken liggen nu pas in de winkel voor het grote publiek. Het merk ging in zee met de 28-jarige rapper Ghali Amdouni, geboren in Milaan maar van Tunesische afkomst. Hij droeg zijn nieuwe modelijn al in verschillende videoclips in op zijn Instagrampagina.

Samen bedachten ze een collectie die gericht was op het multiculturele aspect van de maatschappij. Een hijab is een sluier die het hoofd en een deel van de borst bedekt. Het is een traditioneel kledingstuk gedragen door moslimvrouwen, om zich te bedenken voor andere mannen.

Multiculturaliteit promoten

De artiest geeft aan dat de hijab op zijn persoonlijke vraag in de collectie werd opgenomen. “De hijab is een uniek kledingstuk dat ik heel graag wilde. Er was geen weerstand vanuit het bedrijf om het in de collectie op te nemen”, zo zegt hij. Ghali wil met de modelijn het multiculturalisme verder promoten. “Als kind werd ik gepest op school, er was niemand om mij te vertegenwoordigen. Terwijl dat nu normaal is. Nu vind ik het belangrijk om te zeggen dat die diversiteit een meerwaarde is, dat is wat mij uniek maakt”

Vooroordelen doorbreken

Daarnaast wil hij werken aan het doorbreken van de heersende vooroordelen, waarmee hij ook in zijn jeugd te kampen kreeg. “Ik ben het beu om te horen hoe alles wat Arabisch of Tunesisch is, geassocieerd wordt met iets negatiefs. Toen ik klein was, was mijn moeder bang dat ik met mijn Arabische vrienden zou uitgaan. Ze had liever dat ik Italiaanse vrienden had”, zo besluit hij. Het bedrijf onthoudt zich van alle commentaar.

Men In Hijab

Ghali haalde ook een deel van zijn mosterd bij een in 2016 gelanceerde beweging. De zogenaamde ‘Men In Hijab’ pleitten toen al voor het dragen van een hijab door mannen. Dat werd gedaan uit solidariteit met hun vrouwen of andere vrouwelijke familieleden.

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief




Niels Geerinck (1994) koestert een passie voor de binnen- en buitenlandse (geo)politiek. Zijn interessegebied richt zich in het bijzonder naar de politieke en culturele tendensen in de Hongaarse, Angelsaksische en Scandinavische sferen. Cultuur- en boekenliefhebber.

18 gedachten over “Italiaans modemerk lanceert een unisex hijab: “Om multiculturalisme te promoten””

  1. Gek, Gekker, Gekst !
    Is helemaal niet multicul….is een verdere poging om
    ons dingen op te dringen die wij helemaal niet willen.
    Ik ben voor ieder zijn cultuur en wederzijds respect.
    En dan moeten ze hun bendes boefjes aan banden leggen
    en ophouden de boel te verzieken.

  2. Buiten een paar ziekenhuizen met neuschirurg en wat dolende multiculties, zie ik niet goed in wie deze mutsdoek zal aanschaffen. Motorrijders willen er eentje met Harley-logo, moslimvrouwen vinden de doek iets te mannelijk en moslimmannen zullen nooit hun voorrecht om er geen te moeten dragen laten varen. Conclusie: Benetton zal financieel verlies lijden met deze ondoordachte investering.

  3. Een trol is een persoon die berichten plaatst in een internetomgeving om voorspelbare emotionele reacties uit te lokken als woede, irritatie, verdriet of scheldpartijen – ook wel flames genoemd in internetjargon, opzettelijk verkeerde informatie geeft of zich doelbewust anders voordoet. Terug in je mandje Sjonneke, hopla.

  4. Een goed idee! Laat ons allen, mannen en vrouwen, zo’n hijab dragen. Lekker warm in de winter. Dan kunnen moslims zich er niet meer mee profileren. Daar zouden ze niet mee kunnen lachen.

Plaats een reactie

Delen