Grondwettelijk Hof verwerpt beroep van N-VA tegen federale regeling artsenquota

Minister van Volksgezondheid Vandenbroucke. Photonews

Uncategorized

Lydia Peeters (Open Vld): “Er mag niet over gesproken worden, maar de slimme kilometerheffing komt er”

Anton Schelfaut

Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) maakt zich sterk dat er een slimme kilometerheffing komt. “We moeten stoppen met te denken dat iedereen zijn eigen wagen moet hebben”, klinkt het in een interview met De Standaard.

Volgens Peeters was er in de vorige legislatuur eensgezindheid binnen de Vlaamse regering over de slimme kilometerheffing. “Maar sinds er allerlei doemscenario’s opdoken, mag er blijkbaar niet meer over gesproken worden”, hekelt ze. “De vraag is niet of er een slimme kilometerheffing komt, maar wanneer. We hebben afgesproken om studies te bestellen. We gaan na of de bestaande kilometerheffing voor vrachtwagens uitgebreid moet worden naar bestelwagens. Ook de fiscaliteit van personenwagens zal worden bestudeerd.”

Peeters verwijst daarbij naar Denemarken, dat ze bestempelt als “ons grote voorbeeld”. “De auto’s staan daar aan de kant, omdat het bezit duur is en het gebruik nog meer. Daar moeten we naartoe”, meent de minister. “We moeten stoppen met te denken dat iedereen zijn eigen wagen moet hebben. Een deelauto vervangt acht privéwagens.”

Volgens N-VA-voorzitter Bart De Wever maakt de elektrificatie van het wagenpark rekeningrijden overbodig, maar daar is Peeters het niet mee eens. “Ik begrijp niet dat hij zoiets zegt. Elektrificatie is goed voor het klimaat, maar ook elektrische auto’s staan in de file. De economische kosten daarvan zijn enorm.”

“Er is fiscale sturing nodig en het wegvallen van de accijnzen moet gecompenseerd worden”, besluit de minister. “Het moet natuurlijk gaan om een slim systeem, gefocust op gebieden en tijdstippen die gevoelig zijn voor congestie, zoals in de Vlaamse ruit.”

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief




Anton heeft een passie voor politiek, media en technologie. Hij volgt de binnen- en buitenlandse politieke actualiteit op de voet.

43 gedachten over “Lydia Peeters (Open Vld): “Er mag niet over gesproken worden, maar de slimme kilometerheffing komt er””

  1. “We moeten stoppen met te denken dat iedereen zijn eigen wagen moet hebben. Een deelauto vervangt acht privéwagens.” Te beginnen met politiekers die het voorbeeld zullen geven. Zo hoort het! Wat een besparing!

  2. Wat een domme praat, elektrificatie is goed, verbrandingsmotoren verbieden, alhoewel ze op elektrificatie fuel kunnen rijden. Binnenkort mag de plebs enkel nog gaan werken voor onze megalomane politiekers in stand te houden.

  3. Dit vlaanderen verdient geen onafhankelijkheid. Wie er nog maar aan denkt met N-VA, Open vld of CD&V te “besturen” krijgt nooit nog mijn stem. Dan nog liever aan PVDA. Verstaan gasten ?

  4. Heel juist, enkel nog autos voor de ‘upper’ klasse : mensen van de adel, kasteelheren, vld-ers, … Het ‘gewone’ volk kan een fiatje delen met 8 gezinnen of wachten aan de bushalte (als er geen staking is) of op het perron (en hopen dat de trein niet te veel vertraging heeft)…

  5. Domme politiekers en een slimme heffing ?
    Beter het groen gedachtengoed composteren…

    Wacht even, Egbert Lachaert ging dat toch ritueel verbranden…
    Lol, dus niet die lul.

  6. Belastingen erbij, regeltjes bijmaken, boetes verzinnen, frauderen, zottigheden bedenken aan de lopende band, liegen en bedriegen enz.. Met de OVLD hebben we de socialisten en de groenen allang niet meer nodig.

  7. Als de Open VLD nog meer dan 5 procent haalt bij de eerst volgende verkiezingen wordt er gesjoemeld met de stemmen ze zijn er dan ook niet vies van bij open VLD.Er komt geen geld bakske in mijn wagen want prive’ bezit basta.

  8. Fredje,die vivaldidioten uit de federale doen er alles aan om de Vlaamse regering te boycotten,bij de laatste peiling had lydia’s partijtje nog 4,5%.En blazen doen ze als cobra’s.De cdv heeft er alles aan gedaan in de vorige federale om tegen te werken,nu doen ze het in de Vlaamse.

  9. Ze kan niet anders. Haar partij is te ver meegezogen in de stroming door de sirenenzang van een linkse Lorelei en de klippen komen in zicht. De vlucht vooruit is nog de enige optie.
    Erger is, dat de Vlaamse regering in de brokken deelt.

  10. Politici moeten het goede voorbeeld geven. Als zij het systeem van deelauto’s niet (willen) gebruiken, dan deugt dat systeem gewoonweg niet. Als zij het openbaar vervoer niet (willen) gebruiken, dan is dat openbaar vervoer niet goed genoeg. Als het niet goed genoeg is voor hen, is het ook niet goed genoeg voor ons. Wij willen hier geen samenleving met 2 klassen.

  11. Dagelijks duizenden vliegtuigen in de lucht die miljoenen liters brandstof opslokken, een enorme hoeveelheid vervuilde gassen uitpersen met een oorverdovend lawaai en een enorme turbulentie veroorzaken zijn de boosdoeners. En niet het autootje van de loontrekkend en, die met hun autootje naar hun werkplaats rijden die de oorzaak zijn van klimaat-opwarming. Vliegtuigen aan de grond ketenen zal de CO2 ineens te diep onder de normen doen dalen.

  12. De benzineprijs is toch al een kilometerheffing: hoe groter de afstand, hoe meer in de spits (file), hoe meer in de stad, hoe meer met een oudere wagen: telkens verbruik je al meer en draag je meer bij aan de staatskas.

  13. Mis, Binnenkort “elektrische bedrijfswagen met chauffeur”. Voordelen in natura noemen ze dit. Het staat u dan ook vrij, uw eigen politieke partij op te richten. Bv. NPS.

  14. Beetje moeilijk in hun geval. Je zou met een pool(van wagens) kunnen werken maar als er dan 3 voor 5 man zijn en nr 4 moet ergens heen …
    Gegarandeerd dat ze taxi gaan factureren.

  15. John, zelfs met bachelor diploma en voltijdse job is het nu al financieel zwaar om een auto te kunnen blijven betalen, terwijl dit wel mijn enige manier is om kinderen tijdig op school af te zetter en zelf tijdig op het werk te verschijnen. Dus uw opmerkingen is echt KUT !

  16. Dat heeft dan vast iets met de werktijden te maken die nogal gelijklopend zijn… even stoppen aan de winkel na het werk? Vergeet het maar, deelwagen moet op tijd binnen zijn. Ongepland later werken? Ik dacht het niet! Ooh wacht, dagelijks die deelwagen reserveren om op je werk te geraken… nope geen optie! Maar wellicht is elke job perfect bereikbaar met het openbaar vervoer? De mijne alleszins niet!

Plaats een reactie

Delen