Het oude en nieuwe logo van Leuven.

Het oude en nieuwe logo van Leuven.

Uncategorized

Nieuw logo van stad Leuven kostte 100.000 euro

Ruben Notteboom

Het nieuwe, controversiële logo van de stad Leuven heeft 100.000 euro gekost. Dat maakt de stad zelf bekend op Twitter in een reactie aan viroloog Zeger Debyser, met wie ’t Pallieterke deze week nog een interview heeft gepubliceerd over het coronabeleid.

Het nieuwe logo van Leuven zorgt voor gemengde gevoelens. Niet iedereen is er fan van. In het vorige logo was het oude stadshuid verwerkt, maar in het nieuwe niet. “Over smaken en kleuren valt niet te twisten. Maar wat wij heel erg betreuren is het gebrek aan herkenbaarheid“, klonk het nog bij N-VA-gemeenteraadslid Katrien Houtmeyers.

Nieuw logo heeft 100.000 gekost

Nu blijkt het logo niet alleen controversieel te zijn, maar ook nog peperduur. Viroloog en hiv-expert Zeger Debyser lijkt alvast geen fan te zijn. “Euh, wat stelt dat voor?”, schrijft hij eerst. “60.000 euro voor die bol, klopt dat?” voegt hij er nog aan toe.

Op die tweet reageerde het officiële Twitteraccount van de stad Leuven. Daarin werd de exacte prijs bekend gemaakt voor het ontwerpen van dit logo. “Dag Zeger, het correcte bedrag is 100.000 euro,” staat er te lezen. “Hierin zit niet enkel de ontwikkeling van het logo maar ook de volledige huisstijl, met lettertypes, kleuren, illustraties en de grafische ontwikkeling van de bijhorende dragers…”

Stad geeft uitleg over aanbesteding

De bekendmaking van die prijs zorgde voor veel reacties. De stad Leuven geeft ook meer uitleg over hoe de aanbesteding gebeurd is. “Deze aanbesteding verliep volgens een onderhandelingsprocedure zonder openbare bekendmaking met bestek. Er werden 5 bureaus aangeschreven. Dit gaat om de grafische vormgeving. De volledige kost voor het aanbrengen is nog niet begroot omdat we dat pragmatisch en gefaseerd aanpakken.”

https://redactie.palnws.be/2022/01/zeger-debyser-professor-kul-viroloog-en-hiv-expert-in-het-coronabeleid-probeer-ik-een-coronacentrist-te-zijn/

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief




Ruben Notteboom (°1998, Eeklo) is afgestudeerd als master tolk aan de Universiteit Gent en zit momenteel in zijn tweede master Internationale Betrekkingen en Diplomatie aan de Universiteit Antwerpen.

7 gedachten over “Nieuw logo van stad Leuven kostte 100.000 euro”

  1. Dat is wat je krijgt met groenen en socialisten (geimporteerde) aan de macht. Geschiedenis heeft geen enkele waarde meer en de prijs is voor hen van geen belang het is toch maar de onnozele belaasting betaler die opdraait voor de kosten.

  2. Het oude logo had als bijkomend voordeel dat elke afdruk gewoon zwaer-wit kon geprint worden, doe dit met het nieuwe en het verliest zijn waarde.

    Qua kostprijs, honderd duizenden zwart-wit afdrukken t.o.v. kleurenprints brengt een enorme meerkost met zich mee net als de ecologische impact van kleureninkt.

    Woke en ecologisch, ja, maar alleen als het hen uitkomt.

Plaats een reactie

Delen