Anuna De Wever haalt uit naar Gert Verhulst: "Oude witte hetero man die klimaatcrisis compleet minimaliseert"

Klimaatactiviste Anuna De Wever. Photo News

Uncategorized

Bedrijven blijken heel wat minder bezorgd over het klimaat dan ze doen uitschijnen

Redactie PAL

Uit een analyse van het in Duitsland gevestigde NewClimate Institute blijkt dat de klimaatbeloften van zo’n 25 grote bedrijven een stuk minder ambitieus zijn dan ze zelf graag doen uitschijnen. Ook de Brusselse ngo Carbon Market Watch werkte mee aan de studie.

Grote, internationale bedrijven schuiven graag naar voor dat hun beleid “klimaatneutraal” is of dat ze gaan voor een “netto nuluitstoot”. Hoewel dat mooi klinkt, lijkt de realiteit toch wat anders te liggen. Dat blijkt althans uit een studie van het NewClimate Institute. Uit hun bevindingen blijkt dat de meeste bedrijven mikken op een reductie van hun uitstoot met gemiddeld 40 procent.

Daarvoor worden verschillende tactieken gebruikt, aldus de studie. Daarmee trachten de bedrijven hun plannen een stuk groener te doen lijken dan ze in realiteit zijn. Zo worden soms bepaalde bedrijfsactiviteiten niet meegerekend wanneer men de klimaatimpact van het bedrijf bestudeert, of gaat men de daling van de uitstoot gaan vergelijken met een jaar waarin men uitzonderlijk vervuilend was. Daardoor worden de doelstellingen heel gemakkelijk behaald.

Volgens Gilles Dufrasne van Carbon Market Watch worden zowel consumenten als wetgevers door de standpunten van de bedrijven misleidt. “Misleidende reclame van bedrijven heeft een echte impact op consumenten en beleidsmakers. We worden wijsgemaakt dat deze bedrijven voldoende actie ondernemen, terwijl de realiteit allesbehalve zo is.” Volgens Dufrasne moet de wetgever tussenkomen in deze problematiek. “Zonder meer regulering zal dit blijven duren. Overheden en regulatoren moeten een einde maken aan deze trend van greenwashing.”

Geen enkel bedrijf heeft “hoge integriteit”

Van de 25 onderzochte bedrijven is er geen enkele die het label “hoge integriteit” krijgt van het NewClimate Institute. Enkel de Deense rederij Maersk krijgt het op één na hoogste label “redelijke integriteit”. Daarna volgen het Amerikaanse technologiebedrijf Apple, het Japanse elektronicaconcern Sony en de Britse telecomoperator Vodafone met “matige integriteit”.

Alle andere bestudeerde ondernemingen krijgen slechts het label “lage” of “zeer lage integriteit”. Het gaat dan onder andere om Amazon en Google, maar ook het Britse farmaconcern GSK, de Zweedse meubelfabrikant Ikea en de Duitse autogroep Volkswagen. Bij de slechtste groep zitten dan weer de Duitse logistiekreus Deutsche Post DHL, de Franse supermarktketen Carrefour, de Duitse constructeur BMW en de Britse en Zwitserse voedingsreuzen Nestlé en Unilever.

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief




8 gedachten over “Bedrijven blijken heel wat minder bezorgd over het klimaat dan ze doen uitschijnen”

  1. Dat ” milieubewuste ” van de bedrijven is puur commerciele marketing , net als het ” milieubewuste ” van de groene kmers politieke marketing is om de aandacht van hun falen af te wenden . en van hun bloedrode agenda .

  2. Waarschijnlijk is dat de reden dat ze nog ‘bedrijven’ zijn. Op eigen kracht en inzicht, zonder subsidies. Geen fake-activiteiten of nepbedrijven met dure engels-klinkende titels en bezigheden die enkel door de overheid opgelegd of verzonnen werden.

  3. Als bedrijven er meer winst kunnen door maken zullen ze zo nodig hun ziel aan de duivel verkopen, althans verbaal.
    Het is aan de kritische klant om dat met een korrel zout te nemen.

Plaats een reactie

Delen