Vakbonden blokkeren opnieuw distributiecentrum Delhaize: Spontane acties of politiek gestuurd?

Vakbondsactie Delhaize. Photonews

Cultuuroorlog

Britse musea cancelen stoomtreinen door link met racisme en kolonialisme

Redactie PAL

National Museum Wales (NMW), dat eigenaar is van verschillende musea in het Verenigd Koninkrijk, heeft recent een statement gemaakt omtrent stoomtreinen. Volgens het museum heeft het gebruik van stoomtreinen haar wortels in racisme en kolonialisme. Met de verklaring wordt volgens critici een volgende stap gezet in de uitwissing van de Britse geschiedenis.

Het National Museum Wales heeft een identieke replica van een stoomtrein, die ooit door Richard Trevithick werd uitgevonden. Deze trein maakte in 1804 zijn debuut en was zijn tijd toen ver vooruit, ook al werd hij slechts gebruikt om een afstand van 15 kilometer af te leggen tussen een werf en een station.

Slavernij

Toch weet de stoomtrein in deze moderne tijden de gemoederen nog te beroeren, al is het niet voor dezelfde redenen als in 1804. Het NWM heeft namelijk aangekondigd dat ze zal onderzoeken “hoe de slavernij gelinkt was aan de ontwikkeling van de stoomtreinen en het spoornetwerk in Wales”. Dit zou er toe kunnen leiden dat een waarschuwing geplaatst wordt bij de trein.

Op die manier zou de uitvinding van Trevithick gelinkt worden aan de slavernij, terwijl de NWM reeds gezegd heeft dat er geen directe link is tussen de persoon van Trevithick en racisme of kolonialisme. Toch zijn ze van menig dat het onderzoek nodig is, omdat “banden met de slavernij alomtegenwoordig zijn in de geschiedenis van de Welshe samenleving”.

“Handel en koloniale uitbuiting waren verankerd in de economie en samenleving van Wales en waren van fundamenteel belang voor de ontwikkeling van Wales tot een geïndustrialiseerde natie.”, aldus het museum in een statement. “Terwijl we de collectie verder bekijken, zullen we onderzoeken hoe de slavenhandel verband hield met en een rol speelde bij de ontwikkeling van de stoom- en spoorweginfrastructuur in Wales.”

Black Lives Matter

Het is niet voor het eerst dat de NWM een dergelijk ‘onderzoek’ doet naar het koloniaal verleden. Enkele jaren geleden namen ze immers een “Charter voor Dekolonialisering” aan. De bedoeling daarvan was om stukken uit de collecties te identificeren die gelinkt zijn aan slavernij.

Sinds het ontstaan van de Black Lives Matter- beweging is het charter echter ook vaak aangewend om over te gaan tot de verwijdering van stukken uit de musea. Zo werd een historisch standbeeld van Edward Colston, een parlementslid en filantroop die bepaalde zakelijke banden met de slavenhandel had, uit een museum gehaald.

Ook een armband die van Queen Victoria was zou volgens de beweging uit het museum moeten verdwijnen, omdat ze het opschrift “World Wide Empire” draagt. Volgens critici is dat “een feestelijke weergave van het Britse Rijk waar geen tegenspraak mogelijk is.”

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief




27 gedachten over “Britse musea cancelen stoomtreinen door link met racisme en kolonialisme”

  1. Ligt indezelfde lijn als degene die denken dat de “underground railroad” letterlijk een ondergrondse trein was die ontsnapte slaven transporteerde. En ja, zo zijn er heus genoeg hoor.

  2. Poco en woke kunnen maar bloeien met de hulp van politiekers die met de daver zitten als ze eraan denken te moeten optreden tegen die gevaarlijke onzin.
    Laat het UK maar meteen geheel de industriële revolutie uit zijn geschiedenis wissen en zelfs teruggaan tot voor de eerste Romeinse veroveringen. Misschien komen ze dan terecht bij de holbewoners en vinden ze sporen (uit) van negroïde volksstammen. Dat zou nog eens hun grote gelijk bevestigen.

  3. De politiek-correcte ontaarde woke waanzin in het inmiddels tot Kalifaat gedegenereerde U.K. laat ons toe de “Brexit” als een gelukkige zet voor ons continentaal Europa beschouwen.

  4. Dan ook maar de tot hier toe verworven kennis over medicatie en operaties en alle andere kennis over de medische en psychologische wetenschap meteen stoppen te gebruiken want hoeveel proefdieren zijn daardoor gestorven en hebben vreselijk afgezien van al die experimenten? Voor de duidelijkheid: Ik ben een dierenvriend!

  5. En groot gelijk hebben ze want ook het Commonwealt, het koningshuis, de Angicaanse kerk en zelfs het UK willen deze brave edele lui opdoeken en na dat alles springen ze in de oceaan en wel waar die het diepst is kwestie van zeker te zijn dat ze niet meer boven kunnen komen. Zijn we ook verlost van die Schotten die te diep in de whisky ton hebben gezeten waarna ze enkele prachtige wetsvoorstellen op tafel wierpen. Blijkbaar hebben enkele vrouwelijke politietiekerinnen nood aan een man in hun toiletten en kleedkamers -het bijven tenslotte toch eens soort vrouwen

  6. Ik ga toch graag naar Snowdonia in Noordwest Wales. Met de stoomtrein langs de twee stuwmeren van Electric Mountain. En met de tandradbaan stoomtrein (voor de kenners: dezelfde typen als die naar de top van de Zwitserse Rothorn vanuit Brienz vertrekken) de hoogste berg van Wales op, de Snowdown. En met de zware stoomlocomotief van London Victoria naar badplaats Brighton. Niemand die het ooit over dit soort woke heeft.

  7. De trein werd uitgevonden door een Brit, de steenkool werd gedolven en de rails werden gelegd door – weliswaar uitgebuitte – Britten, de stokers waren Britten…
    Wie kan me vertellen waar hier ergens het racisme te vinden is? Je zou eerder de indruk kunnen hebben dat Groot-Brittannië afwil van zijn schandelijk verleden van uitbuiting g van zijn eigen bevolking (waarin ze trouwens ´iet alleen stonden…)

  8. Britse stoomtreinen. In Tabora Tanzania, heb ik ze nog gezien. Ze waren wel olie gestookt in hun tijd, maar stonden nu te verkommeren. Gelukkig is er dankzij een duits ingenieur ééntje bewaard gebleven. Die wordt wel gestookt met de oude motorolie van de huidige diesel locs.
    Zij reden er op 1000 mm spoor, ipv 1067mm, zoals op Tazara en op Kaaps spoor. Dit kwam omdat de duitsers in Tanga de eersten waren om spoor aan te leggen. De britten namen daar de continentale smallspoor breedte over. De chinezen hetbouwen nu wel alles op 1.435mm standaard breedte.

Plaats een reactie

Delen