Illustration picture taken during a balloon release moment in tribute to the victims of the drama, last Sunday March 20th, a car ran into a group of carnivalists, in Strepy-Bracquegnies, La Louviere (Hainaut), Tuesday 22 March 2022. Six people have died, ten are severely injured and another 27 are lightly injured. BELGA PHOTO JONAS ROOSENS

Uncategorized

Na drama in Strépy schiet politiek in actie: rijbewijs met punten en radicale maatregelen tegen recidivisten

Wannes Neukermans

Nadat er vorig weekend zes doden en tientallen zwaargewonden vielen toen een auto met hoge snelheid inreed op een carnavalstoet, schoot de politiek deze week in actie. Allemaal pleitten ze voor strengere straffen op verkeersovertredingen. Vooral recidivisten wil men “radicaal aanpakken”. Daarvoor kwam onder meer het rijbewijs met punten opnieuw op tafel.

Zondagochtend reed een BMW tegen een geschatte snelheid van 90 km/u in de bebouwde kom in op een carnavalstoet, in het Waalse dorpje Strépy. Verschillende omstaanders getuigden van een bloedbad, dat uiteindelijk het leven kostte aan zes mensen. Daarnaast raakten verschillende mensen ook zwaargewond.

Elke dag komt er meer informatie vrij over het ongeval. Zowel de bestuurder als de passagier bliezen positief toen de politie ter plaatse kwam. Of er drugs in het spel zijn is niet duidelijk. Bestuurder Paolo F. en zijn neef, Antonino F., waren bij het parket ook al gekend met verschillende boetes voor overdreven snelheid. Op sociale media durfden ze ook geregeld op te scheppen over hun escapades, met video’s waarop te zien is hoe ze met enorme snelheden op de baan rijden.

Rijbewijs met punten als oplossing

Om dit soort ‘patsergedrag’ tegen te gaan, pleitten verschillende politici vandaag in de Kamer voor verstrengingen. Zo wil Vooruit recidivisten “radicaal aanpakken”. Ook is er opnieuw sprake van een rijbewijs met punten: na een bepaald aantal (zware) verkeersovertredingen wordt het rijbewijs ingetrokken en moet je alle examens opnieuw afleggen. Daarnaast pleitte men er ook voor om beelden van onverantwoord rijgedrag vanop sociale media standaard te gebruiken in onderzoeken. Dat is momenteel nog niet het geval.

Een probleem is volgens Justitieminister Vincent Van Quickenborne nog steeds de margeregeling die verschillende politiezones hanteren. Door een gebrek aan personeel en middelen, sturen bepaalde zones pas verkeersovertredingen uit naar mensen die bijvoorbeeld 10, of in sommige gevallen zelfs 38 km/u boven de limiet zitten. Die marges moeten weggewerkt worden, vindt de Open Vld’er. Daarom voorziet hij extra middelen voor lokale politiezones.

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief




Wannes Neukermans (1999) volgt de Vlaamse en nationale politiek op de voet, met een uitgesproken belangstelling voor communautaire thema's.

10 gedachten over “Na drama in Strépy schiet politiek in actie: rijbewijs met punten en radicale maatregelen tegen recidivisten”

  1. DIE man is totaal onbekwaam, wat baten al deze draconische maatregelen als je na de 5 veroordeling en intrekking van je rijbewijs nog steeds straffeloos in je auto kan stappen? Voer de straffen uit, straf niet de brave chauffeur die opeens strafpunten krijgt omwille van foutief parkeren. Echt, de man is een ego tripper pur sang

  2. Ze zouden beter eerst de verkrachters wat harder aanpakken. En zorgen dat criminele hun straf ondergaan ipv altijd weer de mensen die niets gedaan hebben strafmaatregelen op te leggen voor de fouten van een ander.

  3. Alvast de chauffeur naast gevangenis ook levenslang rijverbod opleggen. Rijbewijs intrekken en opnieuw rijexamen doen afleggen is aan dat soort wegpiraten niet besteed.

  4. Neen, domme voetgangers attent maken op het feit dat de wegcode hen gebiedt op het voetpad te lopen en niet op de rijweg bestemd voor voertuigen, ook niet bij donkterte om half vijf ’s ochtends over de taalgrens.

  5. Het drama had kunnen voorkomen worden door dranghekken en gepaste signalisatie (omleiding) te plaatsen en gezien het late avonduur + omkadering van de politie op de plaats van de activiteit. Gewoon preventieve veiligheidsmaatregelen treffen. Wanneer krijgt het publiek de volledige versie van de feiten te horen? Welke veiligheidsmaatregelen heeft de burgmeester al dan niet getroffen?

  6. Zeer spijtig voorval, met grote gevolgen.
    Maar welke maatregelen heeft de gemeente genomen ivm verkeersveiligheid bij uitgaan van de carnavalstoet??
    Nog geen woord overgehoord!
    Bestuurder had zich aan de snelheidslimiet moeten houden!
    De carnavalisten op het voetpad, niet om 5u.00 op de openbareweg, zeker niet zonder genomen verkeersmaatregelen.
    De gemeente is hier zeker mede verantwoordelijk voor, geen aangepaste maatregelen ten aanzien van de stoet.

  7. De enige eerlijke en juiste snelheidscontrole gebeurt via trajectcontrole. Een momentopname kan geen besluit geven over iemands rijgedrag. Momentopnames dienen enkel om de staatskas te vullen en bestuurders met frustratie gedrag op te scheppen.

  8. Na ’n paar min.googelen stootte ik al op de ongecensureerde foto’s van de daders, en op sociale media die beweren dat er wél meer aan de hand is, nl.de daders zouden zeer nauwe banden hebben met jihadistische en geradicaliseerde milieu’s, o.a. de opruiers voor de moord op Samuel Paty. Nieuwswaarde ?

Plaats een reactie

Delen