Belga

Uncategorized

Oude dieselbussen tegen 2025 weg bij De Lijn

Belga Press Agency

De Raad van Bestuur van de vervoersmaatschappij De Lijn heeft de selectieleidraden voor de bestelling van elektrische bussen goedgekeurd. Volgend jaar zullen er al 99 bussen ter waarde van elektrische bussen besteld worden, voor een totaalwaarde van 66,5 miljoen euro. De levering van de nieuwe bussen moet toelaten om tegen 2025 de oude dieselbussen met euronorm drie en vier aan de kant te zetten.

Momenteel heeft De Lijn 2.200 bussen in gebruik. Daarvan zijn er nog 800 met euronorm drie en vier. Voorlopig zijn er nog slechts 13 elektrische bussen in gebruik. Dit najaar worden er zestig nieuwe elektrische bussen geleverd. Daarnaast blijkt uit de selectieleidraad dat er dit jaar nog 69 bussen zouden worden besteld voor een totale waarde van 54,5 miljoen euro. Dat stijgt vervolgens jaar na jaar, tot 240 in 2026 en 245 in 2027. De bedoeling is om tegen 2035 emissievrij te rijden.

Daarvoor zal wel nog extra geld moeten worden gevonden. “Dit jaar is er 55 miljoen euro bijkomende financiering voorzien voor De Lijn en volgend jaar 65 miljoen”, vertelde Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters donderdag. “Maar dat volstaat niet volledig. Hierover zal zeker het laatste nog niet gezegd zijn.”

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief




Om u snel de belangrijkste nieuwsfeiten aan te kunnen bieden, neemt PAL NWS dagelijks enkele artikels over van het persagentschap Belga.

5 gedachten over “Oude dieselbussen tegen 2025 weg bij De Lijn”

  1. Is toch te gek voor woorden hoe ze blijven investeren voor een verlieslatend en op subsiedies levende dienst. De GROEN communistische visie, is hier makkelijk in terug te vinden EN DIE ZITTEN IN DE OPPOSITIE VLAAMS. Uiteraard is minister van Open Bld, deze partijen verkondigen iets anders maar voeren eenzelfde programma uit!

  2. Nu zijn er 800 bussen met euronorm 3 en 4 in gebruik. Dit jaar 60 elektrische bussen geleverd , 69 besteld en volgend jaar nog eens 99 besteld. Als al die bestelde bussen voor eind 2024 geleverd worden, blijven er dan nog 572 oude bussen over. Hoe gaat De Lijn die vervangen ’tegen 2025′?

Plaats een reactie

Delen