epa02888120 Muslims pray the Eid Al-Fitr prayer at Sheikh Zayed Mosque on the first day of the Muslim holiday of Eid Al-Fitr in Abu Dhabi, United Arab Emirates, on 30 August 2011. Eid al-Fitr falls on the first day of Shawwal, the month which follows Ramadan in the Islamic calendar. It is a time to give in charity to those in need, and celebrate with family and friends the completion of a month of blessings and joy. EPA/ALI HAIDER

Binnenland politiek

Is Aalst islamofoob omdat het geen gebeden toeliet in sportzalen en parken?

Wannes Neukermans

In Aalst is er commotie ontstaan omdat het gemeentebestuur geen extra ruimte wilde voorzien voor de gebedsviering ter ere van het einde van de ramadan. De Marokkaanse moskee van de stad was onvoldoende ruim voor het groot aantal moslims dat afzakte naar de stad, dus vroegen ze extra ruimte in sportzalen en op straat. Die aanvraag ving echter bot bij de gemeente. Maar was dit omwille van praktische redenen, ideologische redenen, of ging het om onverdraagzaamheid tegenover de moslimgemeenschap?

Stijn Ledegen, die in een atheïstisch gezin in Aalst opgroeide maar zich als tiener bekeerde tot de islam, is een van de bestuursleden van de Aalsterse Marokkaanse moskee. Hij was één van de organisatoren van Eid-al-Fitr, het traditionele feest ter ere van het einde van de ramadan. Honderden moslims zouden zich in Aalst verzamelen voor een gebed, gevolgd door het traditionele Suikerfeest.

Door het gebrek aan ruimte, en omdat de Masjid El Muslimeen-moskee een van de enige in omstreken is en er uit heel Oost-Vlaanderen moslims afzakten naar Aalst, vroeg het bestuur van de moskee extra ruimte aan de stad Aalst. Volgens Ledegen dienden ze een maand op voorhand een aanvraag in om een zaal te huren. Dat werd echter door de stad geweigerd, net zoals dat het geval was voor de huur van een kunstgrasveld. Reden: sportterreinen kunnen enkel gebruikt worden voor sportactiviteiten.

Twee maten twee gewichten

De organisatoren van het Suikerfeest gaven niet op en vroegen of ze in het park van Aalst hun gebed mochten uitvoeren. Dat werd eveneens geweigerd. Als laatste redmiddel vroegen ze om de Treinstraat in Aalst voor een uur lang af te zetten, “zodat moslims buiten veilig op straat konden bidden”. Volgens Ledegen ging de commissaris akkoord, maar weigerde burgemeester Christoph D’Haese (N-VA) opnieuw, dit keer omwille van mobiliteitsproblemen.

Uiteindelijk besloot de moskee dan maar op gebeden in shiften te organiseren. Maar, wijzende naar bijvoorbeeld Aalst Carnaval, vinden ze dat het Aalsters stadsbestuur met twee maten en twee gewichten werkt. “Het stadsbestuur blijft een negatieve houding aannemen tegenover de Aalsterse moslimgemeenschap”, klinkt het. “Het is duidelijk dat N-VA, CD&V en Open Vld hun kant hebben gekozen. De afrekening zal volgen in 2024. Moslims zijn geen tweederangsburgers. De grens is bereikt.”

Ledegen wijst in een reactie ook naar andere steden, zoals Antwerpen: “Als joden in Antwerpen hun pesach-stoet mogen uitvoeren of er begrafenissen zijn van een rabbijn/priester/imam waarbij straten worden afgesloten, waarom kan dit dan niet voor het Eid-al Fitr gebed?”

Ledegen verantwoordelijk voor uitbraakoperatie

Volgens Karim Van Overmeire, N-VA-schepen voor onder andere Deradicalisering, Inburgering, Vlaams karakter en Kerkfabrieken, is er sprake van een “uitbraakoperatie” van de islam in Aalst. Hij verwijt Stijn Ledegen daarvan persoonlijk verantwoordelijk te zijn. “Hij is een Vlaamse bekeerling die zich opwerpt als woordvoerder van de Marokkaanse moskee in Aalst. Met Stijn Ledegen is er ook een nieuwe wind gaan waaien. De moskee is niet langer een verzamelplek voor Marokkaanse Aalstenaars maar een centrum van waaruit de islam met allerlei acties actief wordt uitgedragen”, aldus de schepen.“Ledegen doet dit op een erg slimme en professionele manier. Uit de hele regio worden moslims aangemaand om naar de Marokkaanse moskee te komen.”

Van Overmeire geeft eveneens aan dat er een “uitbraakoperatie” bezig is waarbij men de publieke ruimte voor de islam wil claimen. Hij wijst daarbij naar de aanvragen die de moskee indiende. “Aangezien we als stadsbestuur niet meegaan in deze islamitische strategie – bidden doe je in de daartoe voorziene gebouwen – worden we bedacht met scheldwoorden en bedreigingen.”

Opvallend: Stijn Ledegen is eveneens voorzitter van BIVEM, het Burgerinitiatief voor de Vernieuwing van de Moslimexecutieve. Hij wil de Moslimexecutieve vernieuwen. Intussen raakte echter bekend dat minister van Justitie Vincent Van Quickenborne de organisatie wil ontbinden. De Moslimexecutieve heeft namelijk sterke banden met het Turkse regime van Erdogan.

https://redactie.palnws.be/2022/05/schepen-van-overmeire-over-weigering-islamitisch-gebed-in-sporthal-insinuaties-van-discriminatie-moeten-hard-gemaakt-worden/
https://redactie.palnws.be/2022/04/moslimexecutieve-wordt-afgeschaft-maar-verwante-onderwijsinstantie-verliest-bevoegdheid-niet/

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief




Wannes Neukermans (1999) volgt de Vlaamse en nationale politiek op de voet, met een uitgesproken belangstelling voor communautaire thema's.

12 gedachten over “Is Aalst islamofoob omdat het geen gebeden toeliet in sportzalen en parken?”

  1. Als deze moslims uit heel Oost Vlaanderen komen om te bidden volgens het artikel is dat geen Aalsterse moslimgemeenschap gewoon weer provoceren om de Vlaming in de racistische hoek te duwen punt andere lijn.

  2. Het woord “islamofoob” wordt weeral eens onterecht gebruikt door de moslims. Als ze hun zin niet krijgen, spelen ze weer het slachtoffer. Bidden doe je inderdaad in de moskee en zeker niet op straat. Dit is nog steeds Europa en niet het Midden-Oosten!

  3. Wanneer Moslims hun zin niet krijgen, dan noemen ze dat discriminatie en zullen ze alles op alles zetten om hun goesting toch te krijgen.

    Bidden in de straten van Aalst als drukkingsmiddel, net zoals de “Prières de rue” van enkele jaren gelden in Parijs en om ne dezelfde reden. Gelukkig hebben burgemeesters van de Parijse districten zich hier toen collectief tegen verzet.

  4. Laten we het eens hebben over godsdienst-fobie.
    Dat zou toelaten om zich te focussen op het machtswellust-aspect van die folklore-opvoedingsvehikels.

    Katholie-fobie en islamofobie mogen best wél worden gezien als het ultiem teken van gezond verstand.

  5. Weer een idee voor het Aalsters carnaval, dat gelukkig niet meer op de Unesco-lijst prijkt.
    Voor Quickie: maak er werk van om die BIVEM te doen ontbinden.

Plaats een reactie

Delen