Vlaams Belang pleit voor nultolerantiebeleid na nieuw geval van agressie tegen buschauffeur

Illustratiebeeld. Shutterstock

Uncategorized

Vlaams Belang pleit voor nultolerantiebeleid na nieuw geval van agressie tegen buschauffeur

Anton Schelfaut

Na een nieuw agressie-incident waarbij donderdag een buschauffeur van De Lijn zwaargewond raakte, pleit Vlaams Parlementslid Wim Verheyden (Vlaams Belang) voor een nultolerantiebeleid. Concreet eist hij dat geweldplegers een tijdelijk of een permanent toegangsverbod opgelegd krijgen en dat elke chauffeur kan gebruikmaken van een dashcam. Zonder een nultolerantie- en lik-op-stukbeleid zal dit blijven duren en zal op den duur niemand nog het openbaar vervoer durven nemen”, waarschuwt Verheyden.

De chauffeur werd tijdens het rijden aangevallen door een passagier. De dader viel de chauffeur aan omdat hij niet tussen twee haltes mocht afstappen. De man kreeg verschillende vuistslagen te verwerken en werd met de ambulance naar het ziekenhuis overgebracht. Hierop legden collega-chauffeurs het werk enkele uren neer en gingen ze in overleg met de verantwoordelijke van de stelplaats.

Ook de buschauffeurs zelf hebben om meer veiligheidsmaatregelen gevraagd. Extra controles, meer samenwerking met de politie en opnieuw een afgeschermd “chauffeurshokje” zouden het veiligheidsgevoel moeten verbeteren, aldus Stefaan Laroy, vakbondsverantwoordelijke bij ACOD.

Toegangsverbod

Voor Vlaams Parlementslid Wim Verheyden (Vlaams Belang) zijn het gebruik van de hokjes en de inzet van extra controleurs onvoldoende. “We moeten het probleem bij de bron aanpakken en dus vermijden dat dergelijk tuig nog de bus opkomt”, oordeelt hij. “Daarom eisen we dat, naar analogie met stadionverboden, relschoppers en geweldplegers de toegang tot het openbaar vervoer ontzegd wordt. Indien nodig voorgoed.” 

Op basis van bewakingsbeelden in de bus kon de politie een 18-jarige verdachte identificeren. “Maar helaas gebeurt het vaak dat de camera’s van De Lijn niet werken”, merkt Verheyden op.

Daarom wil het Vlaams Parlementslid dat iedere bus wordt uitgerust met dashcams, of dat chauffeurs deze zelf mogen plaatsen, wat nu niet mag. “Deze camera’s bieden waardevolle informatie over ieder incident en zijn zeer geschikt om fysiek of verbaal geweld te voorkomen”, besluit Verheyden. “De inzet van deze camera’s zal, naast het toegangsverbod en een nultolerantiebeleid met snelrecht en zware bestraffing, veel geweld kunnen voorkomen.”

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief




Anton heeft een passie voor politiek, media en technologie. Hij volgt de binnen- en buitenlandse politieke actualiteit op de voet.

20 gedachten over “Vlaams Belang pleit voor nultolerantiebeleid na nieuw geval van agressie tegen buschauffeur”

  1. Soms lokken de chauffeurs het zelf uit. En als je een klacht stuurt naar de lijn krijg je geen reactie volgende keer dat een bus chauffeur tegen mij roept en mij een halte te ver mee neemt houd ik mij ook niet meer in. Deze mensen verdienen meestal geen respect het zijn vaak erg arrogante zakken

  2. Vanuit een bepaalde hoek zal weer gegild worden dat het recht op privacy door de camera’s wordt geschonden.
    We worden al zoveel bewaakt door de overheid , maar zo ‘n camera’s op bussen van De Lijn beschermen ons veeleer dan dat ze ons bedreigen. Straathoekpamperaars laten meereizen lost niets op maar zijn natuurlijk het excuus van linkiewinkies om niets te moeten doen.

  3. Maar mensen, dat is al jaren zo en zal jaren zo blijven, zolang bij justitie corrupte procureurs generaals zoals patrick vandenbruwaene rond lopen die enkel kunnen seponeren en de slachtoffers nog wat dieper in de put duwen, hopelijk word eens iemand van zijn gezin slachtoffer, eens zien of die racisten van justitie dan ook nog gaan seponeren.

  4. Het zoveelste incident op rij!Er zal misschien iets veranderen wanneer er eerst een dodelijke afloop is en dan nog….De camera’s van de Lijn werken soms niet?Is daar dan geen controle op?De oorzaak van al dat nodeloze geweld is de normvervaging en straffeloosheid!

  5. Weten ze dat dan niet bij het VB, die nultolerantie is er al lang; bij de pers uiteraard. Die verzwijgen zoveel mogelijk. Daar waar vroeger van een dader de voornaam werd vermeld zijn ze ook daarmee gestopt omdat die van bepaalde daders de afkomst verraadde en een beetje veel te veel in de criminele picture komt. Ze stigmatiseren (tiens, dat is toch verboden in den Belziek) nog liever alle jongeren door dezelfde daders steevast jongeren te noemen.

  6. Welke werkschuw tuig van de richel is te lui om van de bushalte naar huis te wandelen? Hebben ze die oen gevat? Ze hebben hem zeker verteld; ‘Nooit meer doen hé manneke.’

  7. ik vraag me af of die buschauffeur wel beleefd geweest is tegen die persoon,ik denk dat de fout bij die buschauffeur ligt,ik denk dat ze die buschauffeur moeten ontslaan voor zijn onbeleefd gedrag.Die jongere had niet anders dan goede bedoelingen en voelde zich bedreigd door die chauffeur en daar om heeft hij zich verdedigd tegen die geweldadige chauffeur.Die chauffeur moet gestraft worden,zwaar,en een schade vergoeding betalen,wat denkt die chauffeur wel,een jongere tegenspreken of zou het kunnen zijn dat de chauffeur die jongere niet verstond,een niet-Vlaamse taal.Bij de lijn moeten ze hun chauffeurs verplichten om 5 talen te leren,.Zou er nog plaats in de gevangenis zijn om die chauffeur op te sluiten,hij is blank,werkt en is racistisch,opsluiten.

  8. He gedoogbeleid ten gunste van criminelen en delinquenten in de EU en België heeft politieke oorzaken. Het cordon sanitaire is een hulpmiddel om het laxisme bij het gerecht te handhaven.

  9. Ik wens iedereen die denkt, dat we nog in een rechtstaat leven veel sterkte, ik vind dat soort gedrag ten opzichte van buschauffeurs die nota bene aan het werk zijn, walgelijk en ontoelaatbaar in een NORMALE samenleving. Mensen in elkaar slaan is dagelijkse kost geworden in dit apeland moesten we degelijke politici hebben dan zou dit nooit hebben kunnen gebeuren.

Plaats een reactie

Delen