Foto: Belga

Binnenland politiek

Vraag van de Week: Is het een goede zaak dat er meer geflitst wordt?

Wannes Neukermans

Na een proefproject werken alle verkeerscamera’s op Vlaamse snelwegen altijd: wie 129 kilometer per uur of meer rijdt, zal dus altijd een boete krijgen. Eind augustus zal dat op alle Belgische snelwegen het geval zijn. Dat moet de verkeersveiligheid ten goede komen, volgens minister van Justitie Vincent Van Quickenborne (Open Vld).

“Op de Vlaamse snelwegen werken de camera’s voortaan altijd en geldt enkel nog de technische tolerantie van 129 kilometer per uur. In Wallonië worden de laatste vier trajectcontroles met hoge tolerantiemarges de komende weken aangepast zodat tegen eind augustus alle marges op Belgische snelwegen verlaagd zijn tot 129 kilometer per uur. Ook bij de activering van nieuwe camera’s wordt flitsen vanaf 129 kilometer per uur de norm”, zegt Edward Lantsheere, woordvoerder van minister van Justitie Vincent Van Quickenborne in De Zondag.

7 op 10 Vlaamse boetes

Het proefproject, dat in oktober vorig jaar werd opgestart, moest nagaan of politie en parket de verhoogde instroom aan dossiers kunnen verwerken indien er geen tolerantiemarges of quota’s worden toegepast. Op plekken met tolerantiemarges werd men vroeger pas geflitst aan een snelheid van 141 of 147 kilometer per uur. Door quota’s werd er op sommige momenten wel en op andere momenten niet geflitst. Uit cijfers van eind 2021 bleek overigens dat zeven op de tien snelheidsboetes op Vlaamse bodem geflitst werden.

Vindt u het een goede zaak dat snelheidsovertredingen nu sneller bestraft zullen worden, of vindt u dat het departement Justitie haar middelen elders moet inzetten? Stem hieronder en geef uw mening in de reacties.

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief




Wannes Neukermans (1999) volgt de Vlaamse en nationale politiek op de voet, met een uitgesproken belangstelling voor communautaire thema's.

21 gedachten over “Vraag van de Week: Is het een goede zaak dat er meer geflitst wordt?”

  1. 70% boetes op Vlaams grondgebied, logisch want in de walen staan er amper flitspalen. De Gliberaal Q is een echte volksverrader om de Vlamingen alweer te pesten, lees geld uit hun zakken te halen. vivaldi is de meest onvlaamse regering ooit. Maar de echte criminelen, die mogen 6 maanden eerder uit hun cel dus om de poen is het te doen. Liberaal = scheldwoord.

  2. Beter zou zijn politie achter hun PC weg te halen en de baan op te sturen om gevaarlijke chauffeurs uit het verkeer te halen. Achterbakse flits camera’s hebben al enige doel geld in te zamelen.

  3. Het zou echt een leefbaarder Vlaanderen opleveren als er overal trager gereden werd. Laat de auto een prachtig vervoermiddel zijn, maar neem hem de snelheid af. Het levert ongelooflijke winsten op, minder doden, minder gewonden, minder dode dieren, minder vervuiling, minder lawaai, enz.

  4. Men zou veel beter de politie op straat laten controleren op sociaal aanvaardbaar rijgedrag in het algemeen. Snelheid gaat daar natuurlijk mee gepaard, maar rijgedrag vind ik veel belangrijker. Deze flitsmanier heeft maar éèn doel: geld in het bakje!

  5. Oh, zeg niet zomaar snelheidsovertredingen. Iemand flitsen en beboeten voor een snelheidsovertreding, bijvoorbeeld 60 km/u ipv 50 km/u buiten de bouwde kom, is gewoon pesten/diefstal door de overheid. Flitsen is een lucratieve commerciële activiteit geworden en ondertussen verwaarloost het repressieapparaat het toezicht op de niet-naleving van de voorrangsregels.

  6. Een ALGEMENE snelheidsbeperking is sowieso contraproductief! De Duitse snelwegen waar zo´n beperking niet bestaat zijn bij de veiligste van de EU! 120 Kmh bij goed zicht en weinig verkeer en in een auto die in orde is, is op een snelweg slaapverwekkend en dus gevaarlijk.

  7. Het flitsen vind ik een zeer goede en noodzakelijke zaak. Maar het is onvoldoende om de veiligheid ernstig te verhogen. Er is veel meer nood aan politiecontrole op de weg en dan vooral op gevaarlijk en onverantwoord rijgedrag. Personen die het niet nauw nemen met de verkeersregels moeten van de weg gehaald worden én hun rijbewijs verliezen, niet voor een paar weken maar voor minstens een gans jaar! Er moeten bij élke overtreding boetes volgen die nooit kwijtgescholden worden én altijd daadwerkelijk worden geïnd. Ook en vooral in Wallonië!

  8. Op een correcte manier snelheidsovertredingen flitsen – met een beperkte marge en doorheen het hele land – vind ik goed om zo terug wat discipline te ontwikkelen.

  9. Volgens mijn bescheiden mening gaat het hier om de veiligheid; of zou het MOETEN om de veiligheid gaan. Met mijn km-ervaring lijkt het me veel beter de snelheid aan te tonen van de bestuurders op bepaalde punten oor led-lights die aantonen aan welke snelheid de wagen rijdt. Geloof me: dat werkt! En daarmee wordt de veiligheid verhoogd (wat toch wel de bedoeling zou moeten zijn) zonder dat de overheid nogmaar eens geld uit je zakken moet stelen. Dergelijke radar-indicaties zijn bovendien veel goedkoper en veel efficienter dan de bestuurders op loense en laffe wijze te vangen en “kassa-kassa” te doen betalen. Om die reden denk ik en vrees ik dat dit toch wel de uiteindelijke bedoeling is; en dan vooral van de Vlamingen want die moeten werken en hebben geen tijd te verliezen…

  10. Indien snelheidsbeperkingen realistisch zouden zijn, zou ik me daar eventueel achter kunnen scharen. Jammer genoeg zijn de snelheidslimieten dat niet. Steeds minder, overigens, want het gaat almaar trager.
    Veralgemeende 30Km/u in bebouwde kom is waanzin. 70Km/u op gewestwegen is ellendig traag. 120Km/u op autowegen spoort niet met de functie van autowegen. De snelheid moet er, onder bepaalde omstandigheden, vrij zijn (cfr Duitsland). Een gebiedsdekkend netwerk van “slimme” camera’s is een totalitair controleapparaat.
    Er is nog werk aan de winkel dus.

Plaats een reactie

Delen