De Croo haalt uit naar Demir over vergunning voor Brussels Airport: "Politiek pokerspel"

Georges Gilkinet en Alexander De Croo. Photo News

Uncategorized

De Croo haalt uit naar Demir over vergunning voor Brussels Airport: “Politiek pokerspel”

Anton Schelfaut

Tijdens het wekelijkse vragenuurtje in de Kamer heeft premier Alexander De Croo (Open Vld) – weliswaar zonder haar bij naam te noemen – uitgehaald naar Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA). De Croo verwijt haar dat ze een “politiek pokerspel” speelt door de omgevingsvergunning voor de luchthaven van Zaventem te koppelen aan het stikstofdossier.

De luchthaven van Zaventem moet deze zomer een nieuwe omgevingsvergunning aanvragen. De huidige vergunning dateert uit 2004 en komt in juli 2024 te vervallen. Zonder vergunning is er geen vliegverkeer meer mogelijk, maar omdat de Vlaamse regering nog steeds geen bindend stikstofakkoord heeft, staat die op de helling. De luchthaven heeft immers duidelijkheid nodig over de hoeveelheid stikstof die ze mag uitstoten.

Minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA) en de luchthaven zelf trokken gisteren aan de alarmbel, maar coalitiepartners Open Vld en cd&v waren niet onder de indruk. Zij zien in die alarmkreet een politieke strategie. De stemming van het stikstofakkoord zou immers geen vereiste zijn om Brussels Airport een nieuwe vergunning te geven.

(Lees verder onder het artikel.)

https://redactie.palnws.be/2023/02/gebrek-aan-stikstofakkoord-bedreigt-ook-luchthaven-zaventem/

Politiek pokerspel

Premier Alexander De Croo (Open Vld) wees tijdens het wekelijkse vragenuurtje in de Kamer op het “cruciale belang” van de luchthaven voor de Belgische economie en de internationale positie van het land. Zonder Demir bij naam te noemen, verweet De Croo haar dat ze een “politiek pokerspel” speelt door de industrie, de landbouw en de luchthaven tegen elkaar op te zetten. “Dat is het laatste wat we nodig hebben”, hekelde hij. “Een evenwicht tussen economische ontwikkeling en natuurbehoud verkrijgt men niet door verschillende partijen tegen elkaar op te zetten.”

Daarom pleit De Croo ervoor om alle betrokken partijen rond de tafel te brengen. Hij hoopt dat de koelbloedigheid terugkeert en dat er een juridisch stabiel kader rond stikstof wordt uitgewerkt. Ook federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) roept de Vlaamse regering op om in overleg met Brussel, Wallonië en de federale regering tot een oplossing te komen.

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief




Anton heeft een passie voor politiek, media en technologie. Hij volgt de binnen- en buitenlandse politieke actualiteit op de voet.

6 gedachten over “De Croo haalt uit naar Demir over vergunning voor Brussels Airport: “Politiek pokerspel””

  1. Is De Croo opnieuw aan het liegen. Volgens Demir zijn het O-VLD en CD&V die stokken in de wielen steken vooral CD&V omwille van de Boerenbond . Ten andere is het stikstofdossier een nationaal dossier met quota door de EU opgelegd als mij niet bedrieg . Ook verwees Demir ernaar dat een niet onderbouwde vergunning zo door de rechtbank kan vernietigd worden. Wat ben je daar ? Heren en dames politici hou aub op om met de welvaart van de mensen te spelen omwille van jullie stemmen!

  2. Waar moeit deze porno verslaafde zich mee? Is hij ook premier van de Vlaamse regering, omdat hij slechts schijnpremier is van de federale? Ik ben van mening dat de EU niet zalig makend is en dat een EU richtlijn niet ONMIDDELLIJK moet omgezet worden in wetten of decreten. Als met het toch zo wil moet men de consequenties dragen: dood aan de boeren door stikstof is dan ook dood aan de luchthaven van Zaventem. Of is het weer 2 maten en 2 gewichten, zoals altijd?

  3. In 2025 wanneer een rechtbank de door de Vlaamse regering aangereikte vergunning vernietigt na een klacht van een groep groene klagers gaan we de Croo en al de criticasters op de uitspraak van demir hieraan herinneren. Het gaat hier over een vergunning die standhoudt … en ik zie de Croo niet de Europese idiote regels aanvechten die tot heel deze situatie leiden. Zelfs als dit een spelletje is van demir zou vooral de Croo zich beter verstandig uitlaten en op de vlakte blijven.

  4. Het is net Wallonië en Brussel die deze luchthaven willen wurgen door de geluidsnormen die in de regio’s verschillend zijn. Gilkinet zou beter zou beter eens uitleggen hoe het komt dat in Luik cargovliegtuigen mogen blijven landen tot 2031 die sinds 2002 in Zaventem verboden zijn vanwege de geluidsnormen? Ecolo heeft daar in Wallonië geen probleem mee! Zaventem is de enigste luchthaven ter wereld waar de politiek bepaalt welke start- en landingsbanen vliegtuigen moeten gebruiken zelfs al druist het in tegen de windrichting! Op alle luchthavens ter wereld is het de verkeersleiding die dat bepaalt! Is De Croo bang dat de jets van de EU politici niet meer kunnen landen en dat de koninklijke familie, die gretig op kosten van defensie vliegt, een verplaatsing per auto naar Charleroi (Brussels South) zou moeten maken !? Het ligt er toch vingerdik op dat Zaventem een doorn in het oog is van de Franstaligen,zelfs al verschaft ze veel werk ook aan Brusselaars/Walen trouwens!

Plaats een reactie

Delen