Verhofstadt juicht Europees verbod op verkoop van auto's met verbrandingsmotor vanaf 2035 toe: "Historische beslissing"

Guy Verhofstadt. Photo News

Uncategorized

Verhofstadt juicht Europees verbod op verkoop van auto’s met verbrandingsmotor vanaf 2035 toe: “Historische beslissing”

Anton Schelfaut

Vanaf 2035 mogen in de Europese Unie geen nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor meer verkocht worden. Daartoe heeft het Europees Parlement dinsdag in Straatsburg een verordening goedgekeurd. De Vlaamse partijen N-VA, cd&v, Open Vld en Groen stemden voor. Vlaams Belang stemde tegen het voorstel.

340 Europarlementsleden schaarden zich achter de verordening die tot doel heeft de CO2-uitstoot van nieuwe auto’s en lichte bedrijfsvoertuigen tegen 2035 tot nul te herleiden. 279 Europarlementariërs stemden tegen de verordening, 21 anderen onthielden zich. Tegen 2030 wil de Europese Commissie de uitstoot van nieuwe auto’s al met 55 procent verminderen in vergelijking met 2021. Die van bestelwagens moet met de helft afnemen.

Fit for 55

De verordening maakt deel uit van het pakket ‘Fit for 55’. De Europese Unie streeft ernaar om tegen 2050 volledig ‘klimaatneutraal’ te zijn. Daartoe moeten de 27 lidstaten hun CO2-uitstoot tegen 2030 met 55 procent verminderen ten opzichte van 1990. Het pakket ‘Fit for 55’ moet hen daarbij helpen. 

Tegenstanders vrezen dat het verbod op diesel- en benzineauto’s duizenden banen zal kosten en de prijs de hoogte zal injagen, maar bevoegd Eurocommissaris Frans Timmermans betwist dat. “De lopende kosten van een elektrische auto liggen al lager en binnen enkele jaren zal de aankoop van een elektrische wagen ook goedkoper zijn dan die van een auto met verbrandingsmotor”, countert hij.

(Lees verder onder de tweet.)

Historische beslissing of groene waanzin?

Europarlementslid Guy Verhofstadt (Open Vld) heeft het op Twitter over een “historische beslissing”. “De zakenwereld en de wetenschap hebben richting nodig. Europa biedt die”, kondigt hij triomfantelijk aan.

Vlaams Belang-Europarlementslid Gerolf Annemans stemde tegen de verordening omdat hij vreest dat auto’s door die “groene waanzin” onbetaalbaar zullen worden. “Allemaal leuk als je een wagen van 80.000 euro kan betalen en daar een belastingvrijstelling voor kan krijgen. Maar je bent een hele categorie van mensen aan het afsluiten van autobezit en individueel vervoer”, hekelt hij. “Onrealistisch en typerend voor het koppige utopisme van groene extremisten.”

In lijn met beleid Vlaamse regering

De Vlaamse partijen N-VA, cd&v, Open Vld en Groen stemden voor. Vooruit was afwezig bij de stemming. Opvallend: van de ECR-fractie stemden quasi alleen de N-VA-Europarlementsleden (Geert Bourgeois, Assita Kanko en Johan Van Overtveldt) voor het verbod op wagens met een verbrandingsmotor. Ook de Poolse Adam Bielan en de Bulgaarse Angel Dzhambazki stemden voor. De voltallige ID-fractie, waar onder meer Vlaams Belang in zetelt, stemde tegen.

Europees Parlementslid Johan Van Overtveldt legt in een reactie uit dat N-VA voor heeft gestemd omdat het voorstel in lijn ligt met wat de Vlaamse regering al doet. “Dat andere ECR-leden hier niet voor zijn, heeft enkel te maken met de nauwe banden en belangen die zij hebben in de industrie”, aldus Van Overtveldt. “Wij zijn van oordeel dat de verbrandingsmotor grotendeels iets van het verleden moet zijn, en dat we moeten inzetten op alternatieven.” En dat zijn alternatieven, benadrukt het Europarlementslid zijn gebruik van het meervoud. “Niet alleen elektrisch, maar ook hybride en waterstof, en zelfs technologieën waarvan u en ik momenteel nog geen weet hebben dat ze bestaan.”

PAL Nieuwsbrief

schrijf je gratis in

Blijf op de hoogte met onze dagelijkse nieuwsbrief




Anton heeft een passie voor politiek, media en technologie. Hij volgt de binnen- en buitenlandse politieke actualiteit op de voet.

31 gedachten over “Verhofstadt juicht Europees verbod op verkoop van auto’s met verbrandingsmotor vanaf 2035 toe: “Historische beslissing””

  1. Had niet anders verwacht van crimineel Verhofstadt. De edelmetalen die nodig zijn voor de productie van batterijen zijn zeldzaam en dus op termijn duurder. ( vraag en aanbod ) Het is dus een grove leugen dat elektrische auto’s goedkoper gaan worden. Was het ook niet partijgenote Lydia Peeters die ze dat we van het gedacht af moeten dat elk zijn eigen wagen heeft.

  2. ”NVA’er Van Overtveldt zegt: En dat zijn alternatieven,(…) en zelfs technologieën waarvan u en ik momenteel nog geen weet hebben dat ze bestaan.”
    Maar jongens toch…als dat zo een geheime technologieën zijn, dan gaan die tegen 2035 NIET commercieel en betaalbaar op de markt zijn hoor.
    Wat deze N-VA’er zegt is pure nonsens, een schamel schaamlapje om het meer dan bedenkelijke stemgedrag van zijn partij ergens goed te praten.

  3. Toppie, dan rijden we op kolen en gas via grondstoffen verslindende batterijen ipv benzine, maar maak je nu nog geen zorgen,
    als de eurocratie zo verder doet, is het onwaarschijnlijk dat de EU in ‘35 nog bestaat.

  4. Inderdaad Fredje, nva zijn de Vlaamse tsjeven, cvp de belZIEKE. Ooit in Antwerpen een lez boete gehad en geweigerd te betalen omdat het gelijkheidsbeginsel is geschonden omdat de scheepvaart miljarden keren meer vervuilt dan mijn auto en die moeten dan niet betalen. En dit alles om de cumul van de wever en kennis te betalen. Ik schreef dat ze maar naar de rechtbank moesten gaan en plots was de boete geseponeerd, vuile hypocrieten die van de nva.

  5. Het is niet de eerste keer dat Verhofstadt een domme beslissing toejuicht, denk maar aan de kernuitstap, de snel Belg wet, de verkoop van onze energie aan Frankrijk, sale en lease back operaties om de begroting op te smukken. Hoeveel mensen zullen zich nog een auto kunnen permitteren en waar halen we de elektriciteit vandaan om die auto’s te laten rijden ? Arme EU en nog armere Verhofstadt !

  6. Wat zen bende onnozelaars. Wanneer elektriciteit een voordeel was, zou men zulke positieve discriminatiepolitiek niet moeten voeren. Klanten zoudzn wel snel van voertuig veranderen. Dat geldt ook in 2035. Als er tegen dan interessante technologie is, zal die zichzelf wel promoten en dan is de EU daar niet voor nodig.

  7. Van de prietpraat van Verhofstadt kijk niemand meer op, te zot voor woorden.
    Maar wat is er aan de hand met de NVA zeg. Verbijsterend hoe zij op relatieve korte tijd volledig de voeling met de Vlamingen aan het verliezen zijn. Het doet mij denken aan de nederlandse partij D66, elitair, een clubje voor rijken, de groene waanzin achterna lopend, neerkijkend op de gewone man. Is er daar dan niemand bij de NVA die begrijpt wat er werkelijk aan de hand is? Ik begrijp het niet.

  8. Ik vraag me af wat de werkelijke CO2 reductie zal zijn: rijden op benzine of op electriciteit geproduceerd met LNG…. Het capaciteitstarief hebben we al aan ons been, kwestie van aan het verhoogde elektriciteitsverbruik te kunnen voldoen. Zeer zeker zullen er nog meerkosten verbonden zijn deze ‘historische’ beslissing van Verhofstadt…

  9. Het doet mij zo een beetje denken aan het sluiten van kerncentrales. Ook een fantastisch ideetje. Wie profiteert hiervan? De autoindustrie die duurdere maar vooral gesubsidieerde auto’s duur mag verkopen. Tussen haakjes, de productie van dergelijke auto’s is zeer vervuilend, in zoverre dat je 150.000 Km moet rijden alvorens de door productie extra CO² uitstoot te compenseren. En dan spreken we nog niet over hoe die elektriciteit werd opgewekt. In heel de wereld is 1 tot 2 % van de opgewekte elektriciteit zogezegd groen.

  10. Een zoutwaterbatterij geeft niet genoeg vermogen om een auto aan te drijven. Bij 4000W (=aan 5,3 PK)begint de batterij het moeilijk te krijgen. Ook is de opslagcapaciteit kleiner, heeft meer plaats nodig en weegt meer dan een ion-lithium batterij. Enige kennis ter zake of gewoon weer je gebruikelijke zever.

  11. Voilà. Zelfde verhaal als voor de zonnepanelen en windmolens: de prijs van elektriciteit zodanig hoog maken dat, technisch/ energetisch niet renderen producten, economisch renderend worden. En, dit, met de centen van de gewone man. Dus, inderdaad, monsterbelasting op verbrandingsmotoren. En dan kunnen die achterlijke politieke randdebielen staan kraaien dat elektrische auto’s goedkoper zijn.

  12. Normaal dat deze crimineel dit toejuicht .Deze is zijn hele leven al bezig met mislukkingen en heeft het volk al veel geld gekost .Niet voor niets dat niemand deze individu nog voor hun ogen kan zien .

Plaats een reactie

Delen